onsdag 26 mars 2014

1. Vad anser du om historien med lakritsbåtarna? Hur skulle du ha gjort? Jag är en sådan person som alltid försöker att följa regler, och vågar egentligen inte ta så många risker. Så om jag hade varit i Angelikas situation hade jag antagligen inte köpt godisarna eftersom att jag hade tänkt på konsekvenserna. Jag vill gärna ha ett bra rykte om mig, och det hade inte direkt varit kul att jobba på ett ställe där alla vet om en som "hon som bröt mot reglerna". I efterhand hade jag kanske ångrat mig och tänkt att det skulle varit snällt mot Fru Larsson att köpa godisbitarna eftersom att hon var döende. Jag tyckte dock att Angelika gjorde rätt i att köpa lakritsbåtarna, för det visar bara vilken godhjärtad person hon är.

2. Hur är Ulla, Angelikas handledare? Beskriv henne. Så som jag uppfattade Ulla var hon en mycket bra person. I början tror nog alla som läser texten att hon är kvinna som har ett hjärta gjort av sten, och som inte har respekt för ungdomar. Efter att ha kommit in i texten förstår man dock att hon var sträng från första början för att visa lite var skåpet ska stå och att sjukhuset inte var ett ställe där man flamsar runt på. Ulla ville nog även se lite vad Angelika gick för från början. När Ulla efter ett tag såg att Angelika skötte sitt jobb väldigt bra och gjorde det till 100% kunde hon slappna av och vara sitt rätta jag och faktiskt skratta lite. Så enligt mig är Ulla en väldigt bra person, som vill sköta sitt jobb bra för att sen få lön så hon kan ta hand om familjen hon har hemma.

3. Skriv en egen diskussionsfråga till texten? Tycker du att Ulla gjorde rätt i att vara "kall" mot Angelika i början, eller skulle hon varit snäll direkt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar