onsdag 14 januari 2015

Frågor om genetik

1. 
a)  Vilka två faktorer formar en individs egenskaper? svar: Miljön och arvet. 
b)  Var i cellen finns våra arvsanlag? svar: De finns inuti cellkärnan i form av kromosomer som i sin tur är uppbyggda av DNA-moleykyler. 
c)  Vad är DNA? svar: DNA är långa molekylkedjor som innehåller information om vad för egenskaper du har. 
d)  Hur många kromosomer finns det oftast i en människocell? svar: 46 st. 
e)  Ser alla kromosompar i cellen lika ut? svar: Nej, de 22 första paren ser lika ut men inte det sista. 
f) VEM ÄR DU LIK?
- Ge exempel på minst två egenskaper som du har ärvt från mamma och två från pappa. svar:
Min näsa har jag fått från mamma och även mina ögonbryn, mina tår har jag fått från min pappa. 

- Kan du komma på några egenskaper som du har själv men inte tycker att du ärvt från någon av dina föräldrar? svar: Min klädstil
- Hur kan du ha fått de egenskaperna? svar: 


2.
a)  Vilka bokstäver finns i det genetiska alfabetet? svar: A, C, T(tymin), G och U(uracil). U är egentligen T, men den kallas U i RNA:t, alltså i "omvandlingen", när de delar på sig. 
b)  Hur stor del av ditt DNA är identiskt med den personens DNA som sitter bredvid dig? svar: 99,9%. 
c)  Vad består byggstenarna av i proteiner? svar: Aminosyror (A, C, T, U och G)
d)  Vad använder kroppen proteiner till? svar: För att bygga upp kroppen igen. De är även med i processen för att vi ska få energi. Proteinet kan även avgöra vilken egenskaper man kan få, bland annat om man får blåa eller bruna ögon. 
Enzymer styr det som sker i cellerna. 
e)  Hur kan bokstäverna i det genetiska alfabetet ge olika sorters information? svar: Kombinationen av hur de olika bokstäverna sitter ger dig olika egenskaper och avgör om du blir en människa eller något annat djur. 
Ordningarna ger olika proteiner och alltså olika egenskaper. 
f)  Ta reda på hur stor andel gener du har gemensamt med en schimpans, en elefant och en banan. svar: Schimpans: 98.5%
banan: 50% 
mus: 75%
gris: 80% 

g)  Ange någon anledning till att alla djur har en stor andel gener som är lika. svar: På grund av att vi kommer från en och samma organism från början. Anledningen till att vi är lika schimpansen är för att vi kommer från samma förfader. 

Bakterie->encellig varelse->växter
                                          ->djur
                                          ->svampar
                                          ->protister

3. Kolla videon: https://www.youtube.com/watch?v=r6lX7RsYcxQ
Den handlar om Celldelning och Mutation.
Besvara sedan följande frågor så noga du kan;
a) Vad är en mutation? svar: En mutation är när DNA't förändras då de sker en celldelning. Detta kan göra att t.ex ett djur får större öron eller mindre fötter. En mutation kan även ske om en cell blir skadad av strålning. Om en mutation sker i en individs könscell kommer den att föras vidare till nästa generation. 

försämrade egenskaper: sjukdomar, cancer, missbildningar
b) De flesta mutationer är skadliga. Förklara varför de ändå är viktiga.
 svar: Det kan göra att en art passar in bättre i den miljön som de lever i. Ökenräven var t.ex. från början en vanlig räv, men efter en mutation så fick de större öron. Detta gjorde att de kunde utsöndra mer värme från huvudet och därmed överleva enklare i den varma öknen. 

Det är detta som driver utvecklingen framåt och kallas evolution.
c) Vilken sorts celldelning ger upphov till vanliga celler i kroppen? svar: Mitos.
d) Vad kallas den celldelning som ger upphov till ägg och spermier? svar: Reduktionsdelning eller meios som det också kallas.
e) Hur många kromosomer innehåller ett ägg eller en spermie från en människa? svar: De innehåller 23st vardera. 

f) Förklara varför ägg och spermier har just det antalet kromosomer. svar: De är för att de tillsammans ska kunna skapa en befruktad cell med 46 kromosomer. 

4. 
a)  Vad menas med dominanta och recessiva(svaga) anlag? svar: Ett dominant anlag visas om man fått arvanslag från enbart en av föräldrarna. Det motsatta, recessivt, visas enbart om man fått arvanslagen från båda föräldrarna. 

b)  Gör ett korsningsschema med en brunögd förälder som har anlagen Rr och den andra föräldern är blåögd med anlagen rr. Hur stor är chansen att paret får ett brunögt barn? svar: 50%
c) Tror du det är möjligt att två blåögda föräldrar kan få ett brunögt barn? Förklara hur du resonerar. svar: Ja det är möjligt. Om barnets farföräldrar eller morföräldrar är brunögda så har föräldrarna ärvt en liten del av det. Eftersom att det bruna är dominant så kan det visas hos barnet. 
d)  I vilken kromosom har man en förändring om man har den ärftliga sjukdomen ALS? svar: I kromosom 21.
e)  Vart sitter anlaget för färgblindhet? svar: I X-kromosomen.
f)  Vilka könskromosomer bildas i äggceller? Och vilka könskromosomer bildas i spermier? svar: X i äggceller och X & Y eller Y Y i spermier.
g)  Kluring: Färgblindhet är vanligare hos män än hos kvinnor. Ta reda på varför det är så. svar: Det är på grund av att kvinnor måste ha två "skadade" X-kromosomer för att egenskapen ska visas. Den friska X-kromosomen slår ut den sjuka, alltså dominerar över den sjuka. Medan det på en kille räcker om X-kromosomen är "skadad" (eftersom X-kromosomen är dominant över Y) för att det ska visas. 


a)  Försök att förklara hur genteknik går till. svar: Man klipper ut en gen från t.ex. en bakterie, med egenskaper som man vill att t.ex. majskolven ska få. Man klipper ut genen med hjälp av proteiner, aminosyror, och placerar sedan in det i en annan cell med hjälp av enzymer. Man kan sedan cellodla och få fram fler celler med den önskade och nyvunna egenskapen. 
b)  Vad står förkortningen GMO för? svar: Genetisk modifierad organism. 
c)  Forskarna har genmodifierat sockermajs så att den producerar ett gift som dödar
skadeinsekter. Vilka är för- och nackdelarna med detta? svar: 
Fördelar-man kan få fram fler friska sockermajs som man sedan kan använda, de riskerar inte att bli skadade av insekterna. Odlaren behöver heller inte lägga pengar på bekämpningsmedel mot insekterna och riskerar heller inte då att skada omgivningen. Odlaren behöver heller inte använda skydd  själv för att inte riskera att skadas av medlet. 
Nackdelar-vi riskerar att få i oss detta gift. Efter ett tag blir insekterna resistenta mot giftet, vilket även gör de resistenta mot besprutningen. 
Insekter som dödar skadeinsekterna kan bli skadade av giftet, och odlaren måste då bespruta växterna än mer. 
Se: http://www.bionetonline.org/svenska/content/ff_cont3.htm
d)  Ge olika exempel på vad man kan använda genteknik till. svar: Utredning av brottsplats, se vem som är far till ett barn, få grönsaker att hålla längre och inte ruttna. 
e)  Förklara vad kloning är för något. svar: Kloning är när man vill få fram en exakt kopia av antingen människa eller djur. Det man gör då är att man använder ett ägg som man sedan plockar ut cellkärnan från. Från personen som vill bli klonad tar man sedan en kroppcell som placeras i den "tömda" cellen. Embryot placeras sedan i en surrogatmamma som får föda fram det klonade barnet. 
f)  Bläddra fram till 3:25 i videon. Välj ut två frågor att fundera över, skriv ned hur du resonerar. svar: 
Vill du veta vilka sjukdomsanlag du bär på? Både och. Det skapar en stor oro om man får reda på att man bär en gen för t.ex. bröstcancer. Om det sen inte visar sig att man inte utvecklar sjukdomen, så har man antingen oroat sig i onödan eller opererat bort en kroppsdel i onödan. Dock kan det faktiskt visa sig att sjukdomen utvecklas, och tack vare att man visste om att man skulle kunna få den så kan man stoppa den tidigt. 
Ska man tillåta kloning? Visst kan det verka intressant kloning, att man får fram en person som är exakt lik en själv. Risken är dock att det blir som en kapplöpning om vem som kommer få fram den perfekta människan. Fostret som blir utsatt för kloningen kommer att vara påverkad för resten av sitt liv, då den är ansedd att vara den perfekta människan. 
Hur blir det då med de mänskliga rättigheterna, där det sägs att alla människor har ett lika värde, när man hittat den så kallade "perfekta människan". 
Människan blir även då en produkt, som ett föremål. Precis som man bygger med legobitar när man är yngre för att kunna få fram den perfekta byggnaden, bygger man med människan för att hitta den som är bäst. 


källor: 
https://newtonbloggen.wordpress.com/2012/05/06/evolutionistisk-ap-ologetik-dna/ http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/kromosom
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/dna
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutation
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/celldelning

extra: 
mitokondrier-en del i cellen, stor roll för ämnesomsättningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar