fredag 18 januari 2013

Guldrån i Södertälje



foto: Jerker Ivarsson
Det var här det hände, guldrånet i Södertälje. Där en man blev ihjäl skjuten av en polis.

Den 4 Januari i början av året slog minst 3 maskerade män till på en guldsmedsaffär i Södertäljes centrum. Männen körde in med en bil på gå-gatan och gick sedan in i guld-affären. När poliserna snabbt fick reda på att det pågick ett rån, gömde dom sig en bit utanför affären för att invänta rånarna. När rånarna väl kom ut från affären utbröt en skottlossning och en man blev skjuten i pannan. Dom andra rånarna hoppade in i bilen dom kom till affärer med, körde över deras skjutna medhjälpare och åkte iväg. Den skjutna mannen lämnade dom liggandes på gatan. På väg därifrån hann dom även byta bil x antal gånger för att poliserna inte skulle hitta dom lika enkelt. Tyvärr funkade inte deras teori, utan efter mycket letande hittade poliserna både deras bilar och alla rånare. Men det visade sig att det även fanns 2 kvinnor1 som var medhjälpare till rånet, som också blev häktade.
Mannen som blev skjuten i huvudet fördes till sjukhus med mycket allvarliga skador. Men den 92 januari avled han.

Jag tycker o tänker:

Jag tycker det är konstigt att folk får för sig att råna någon/något. Men också mycket dumt. Oftast vet man ju vad det för med sig. Om man är myndig kan ett grovt rån betyda fängelse. Men andra saker också. Du kommer föra det med dig resten av livet. Du kommer veta att du gjort detta, och kan aldrig göra det ogjort. Man kommer ju aldrig direkt över det. Jag skulle aldrig få för mig att göra något liknande. Jag tar inga sådana stora risker, även om man är desperat så skulle jag nog ändå inte göra det. För jag vet att jag kommer ångra mig resten av livet.



Men har även använt dessa sidorna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar