måndag 1 september 2014

insändare

Politikerna skapar ett samhälle av ångest

Den absolut största frågan för mig detta valåret har varit: Ska eleverna få betyg redan från 4:e klass? Eller ska de fortsätta att sortera in människor i fack från 6:e klass? Många kan tycka att eleverna presterar bättre, de får ett mål och något att kämpa för. "Eleverna ser tydligare hur de ligger till och får en chans att förbättra betygen om de får se dem tidigare" säger några. Enligt mig stämmer det inte, inte någonstans. Visst, man kanske vill se hur man ligger till i skolan tidigare än 6:an men det finns så oerhört många negativa sidor med betyg. Eleverna går inte till skolan längre för att lära sig, de går till skolan för att få ett bra betyg, eller bara för att få ett betyg överhuvudtaget. Eleverna stressar ihjäl sig över uppgifter som i slutet ska påverka hela betyget. Eleverna har ångest och orkar inte gå till skolan för de är så brutalt onöjda med sina betyg. Vill vi att ungdomarna ska känna sådan press redan från 4:e klass, och tappa lusten att gå till skolan redan då?

På Skogstorpsskolan, där jag själv går, använder man sig av Unikum.se och matriser för att visa hur eleverna ligger till. Jag tycker personligen att det fungerar jättebra, och man får en tydlig bild över hur man ligger till.

Själv fick jag mina första betyg i sjunde klass. Man hade då gått ett år på högstadiet, man hade lärt känna sina klasskamrater och även lärarna. Om man sammanfattar de två förra meningarna så kände man sig tryggare i skolan än vad man gjorde i sjätte klass, helt enkelt.

Jag uppmanar därför till att politikerna måste börja tänka på ungdomars hälsa, och hur betygen påverkar elever psykiskt. Betygen kan fortfarande finnas kvar, men inte tidigare än från sjunde klass, och de ska absolut inte ha så stor påverkan så att man inte längre vill gå till skolan. Det är viktigare att vi kommer ihåg vår skoltid som en tid då vi hade galet roligt istället för en stress- och ångestdrabbad tid.

"stressad elev"

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Du har fått fram ditt resonemang väldigt bra! Du har lyft fram dina åsikter väldigt bra och du har även lyft fram dina egna åsikter bra! Tänk på att få med din rubrik lite bättre! Bra rubrik men man ser inte den :)) Bra jobbat Tildiz! :)

    SvaraRadera
  3. Rubriken verkligen fångade än och man ville läsa vidare av denna insändare, vilket jag gjorde och fick läsa en toppentext med tydliga argument och där du själv vädjar till känslor. Den är välskriven och skrivreglerna håller och det gör även din struktur på texten. Du knyter an texten väldigt bra med avslutet och inledningen får än att förstå problemet snabbt. Bra med egna lösningar och den var väldigt kul att läsa och jag kan tänka mig att andra, med omvänd åsikt skulle kunna spekulera kring detta efter denna insändare.
    Bra Tilda! :)

    SvaraRadera
  4. Du har skrivit en riktigt bra rubrik som gör att man vill läsa vidare för du visar tydliga åsikter. Du får med tydliga argument & åsikter och texten håller ihop. Du skriver på både ett enkelt och lite medium svår språk vilket jag personligen tycker är bra för man kan då ta insändaren lite mer seriös. Strukturen är bra och du har fått så inledningen och slutet hör ihop. Sedan har du delat upp texten väldigt bra. Ser inte att du har gjort någon felstavning eller satt ut fel skiljetecken någonstans.

    Good work tilda.

    SvaraRadera