måndag 13 april 2015

1. 
2. 
I denna reklam så pratar mannen finlandssvenska, även kallat det östsvenska målet. Om man hade använt vanlig rikssvenska i denna reklam så hade den nog blivit lite mesigare och inte alls lika speciell. Nu kommer man ihåg denna reklamen som speciell och den fastnar verkligen på hjärnan.
Jag tror att de valt den på grund av att få fram budskapet mer, just med bastun som är väldigt finsk osv.

3. Jag har ingen speciell dialekt, utan har mer en blandning av dialekter från personer som jag umgås med. När jag spenderar tid med min vän ifrån Småland så blir det ofta att jag influeras av henne, och när jag spenderar tid med vänner ifrån Stockholm så influeras jag av dem. Detta gör att jag inte riktigt kan sätta ord på en exakt dialekt jag pratar.

hans- hanses
det här-detta
tråkigt-keligt
bytte-böt
skitig-sketen

4. I Norrland så säger man "vars" istället för "vart" och även att de kortar av orden som skjut istället för skjuta. Redig är småländsk. Jag har en kompis som är från Norrland som jag har lärt mig det förstnämnda orden ifrån och min pappa är från Småland så från han och hans släkt har jag lärt mig det sistnämnda orden.
Ålahuvud-idiot på skånska, den lärde jag mig för att det lät roligt.

5. Jag tycker det är bra, för om alla hade pratat exakt likadant så hade det inte varit lika roligt. Fast samtidigt så är det svårare när man ska lära sig nya språk för vissa dialekter är svårare att förstå.

6. Om man är skåning och pratar med en norrlänning är det inte alltid bra att tala dialekt för de förstår inte alltid varandra. Om man pratar med en person som nyligen invandrat till Sverige (och försöker lära sig språket)är det heller inte så smart att tala mycket dialekt, för det blir svårare för dem att förstå.

7. Jag har faktiskt ingen favoritdialekt för det finns nackdelar med alla, men om jag var tvungen att välja en så skulle det nog vara antingen vara Göteborgska eller gotländska.

8. Mitt favoritord är nog "keligt", för på något sätt så hör man verkligen när man uttalar orden hur tråkigt det låter. Just keligt betyder ju tråkigt, så det anser jag passa perfekt i sådana sammanhang.

9. Jag tror att dialekterna i de allra norra och södraste delerna av Sverige finns den kvar som allra mest och är mest "grova". Jag tror även att i storstäderna så försvinner dialekterna mer och mer i och med att folk från hela landet ofta flyttar till de stora städerna. Då blandas dialekterna mer och kanske liknar mer varandra över lag. Det händer inte lika ofta att man flyttar ut på landsbygden nu för tiden. Dock har självklart mellersta delen av Sverige också mycket dialekt kvar, men jag anser den inte vara lika grov som i de norra och södra delarna av Sverige.

10.

  • Ainbusk
  • Majornas 3dje rote
  • Môra-Per
  • Blända
  • Peps Blodsband
  • Euskefeurat
  • Sven Ingvars
  • Glesbygd'n
  • Eriksson Lasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar