söndag 12 april 2015

idrott-självkänsla

1. 
Precis som vi människor kan träna upp vårt självförtroende så kan alla kan träna upp en bra självkänsla. Det är inte något jag tror eller tänker kan hända, utan jag vet att man kan det då jag själv sett bevis på det. Jag har en kompis som under en period hade sin självkänsla på 0. Vid olika tillfällen försökte jag att fråga henne om vad hon själv gillade med sig själv, och majoriteten av de gångerna så fanns det inget hon kunde säga. För det fanns verkligen inte en ynka liten del på hennes kropp eller själ som hon gillade med sig själv. Men så plötsligt vid ett tillfälle insåg hon något, och genom att bland annat peppa sig själv har hon nu jobbat upp sin självkänsla till en mycket högre nivå.
Det kan hända att jag fick det att låta enkelt nu, som att det över en natt kan ändra sig och att man då mår mycket bättre i sig själv. För så är det verkligen inte. Man måste jobba med sig själv, men det viktigaste av allt-man måste omringa sig och spendera tid med personer som får än att må bra i sig själv. För visst att man själv har en väldigt stor del i det hela, men personerna runt om har en minst lika stor del. Om man spenderar tid med personer som hela tiden påpekar vad man gör fel, hur man ser ut och ens brister så står man inte ut tillslut. Man orkar inte att stå emot orden man får kastade mot sig

2.
Helst skulle jag vilja att det inte existerade några skönhetsideal. Att alla människor istället skulle få ha sitt eget ideal. Men samtidigt så vet jag att detta är ouppnåeligt. Vi lever i ett samhälle där reklam finns vid varje gatuhörn, antingen i form av en tidning eller en stor banner. På dessa är det antingen fina, dyra produkter som gör att din hy blir perfekt eller en modell som visar Calvin Kleins nya underkläder. Modeller som har ett tigh gap på flera centimeter och synliga revben. Självklart är det inte fel att se ut på detta sätt, verkligen inte någonstans, men denna kropp har blivit en bild för hur den "perfekta kroppen" ska se ut. Det har blivit en idealbild för hur alla människor på denna jord ska se ut.
När vi tjejer ska köpa underkläder går vi in på Victorias Secret's hemsida, och direkt uppmärksammar vi den nya kollektionen som kallas "Perfect body". Exakt alla modeller på denna reklambild ser likadana ut-litet midjemått, fast och fin rumpa, platt och vältränad mage och långa slimmade ben. Victorias Secret som är en av världens största försäljare av underkläder till kvinnor och tjejer anser alltså att detta är den perfekta kroppen för att bära deras underkläder.

På reklambanners för killars underkläder är det näst intill alltid killmodeller med sixpack, stora biceps och lika så lårmusklerna. För att ha den "perfekta" killkroppen ska man alltså vara oerhört vältränad, slimmad. Jag tror att detta påverkar killar mer än vad man tror, och det gör att de med låg självkänsla känner så stort behov av att få den där stora, biffiga kroppen att de väljer att ta anabola steroider.
Justin Bieber gjorde nyligen en kampanj för Calvin Klein's underkläder. Någon vecka efter att denna kampanj släppts så släpps det även en video där det visas hur Justin blivit photoshoppad. Detta visar, att alltså inte ens självaste Justin Bieber som många anser har den "perfekta" killkroppen är tillräcklig.



När vi surfar in på Aftonbladet för att läsa NYHETER om vad som händer runt om i världen är näst intill varje nyhet omringad av reklam för den nyaste bantingsmetod som ska äga och hur Anna 35 år halverade sin vikt genom att bara äta sallad. Vi blir hela tiden hetsade om att man borde gå ner i vikt, vi är aldrig riktigt tillräckliga och för att vara hälsosam är det inte okej att vara mullig.

Men vi människor måste inse att alla inte kan ha samma idealbild av hur vi ska se ut, för vi är människor som är byggda helt olika. Det finns de som har oerhört bra ämnesomsättning och inte kan gå upp i vikt, sen finns det sådana som har dålig ämnesomsättning som väldigt enkelt går upp i vikt. Vissa är väldigt smalt byggda och vissa har breda höfter.
Jag har insett själv att jag aldrig skulle kunna få den där oerhört smala midjan, för jag är byggd så. Jag har kompisar som accepterat att de inte kan få världens största tigh gap, för deras ben är inte byggda för att se ut så. Det är exakt så det borde vara. Att varje individ istället har sitt eget ideal för vad de själva kan uppnå, eller bara acceptera att det är såhär man är född till att vara-olik alla andra, unik.

Vad jag vill komma fram till är alltså att vi på något sätt måste få världen att inse att vi alla är olika. För på samma sätt som vi respekterar en annan persons religion eller etnicitet så måste vi respektera andra personers kroppar. Vi kan inte längre skapa och visa reklam för omvärlden som får unga tjejer och killar att tro att det är såhär som man borde se ut. Vi måste visa att det finns fler kroppar än just den "perfekta" som duger. Att jakten på den perfekta kroppen är onödig för att det inte finns något som är den perfekta kroppen.
Därför vill jag inte bara peka ut de företag som har gjort något dåligt inom detta område utan även hylla Dear Kate och Dove som tydligt visat att den perfekta kroppen är den som varje person i hela världen och att det därmed inte ens finns någon exakt perfekt kropp.


3.
Mitt ansvar gentemot andras är att låta dem vara sig själva. Inte påpeka hur de borde se ut eller hur de kanske borde vara. Detta kan få dem att tveka på sig själva och inte känna sig tillräckliga.
För att hjälpa sina vänner med deras självkänsla kan man visa att man bryr sig och alltid finns där om han/hon/hen vill prata. Personen i fråga har kanske gjort ett misstag som får dem att känna sig dålig och otillräcklig, och man behöver då höra från någon annan att det är okej att göra misstag och att det kommer lösa sig.
Det handlar om att hjälpa personen riva sina egna murar och öppna upp sig för andra för att inte bära på alla tunga stenar helt själv. Att prata med andra kan få personen att förstå att det finns andra som går igenom liknande saker, och då inte känna sig "dum" eller "töntig" längre för att den känner som den gör.

4.
Den största regeln här är att man ska behandla sig själv så som man behandlar andra. För självklart ska man behandla människor så som man själv vill bli behandlad, men man får aldrig glömma bort sig själv. Även om det är väldigt svårt så får man inte tillåta att man klankar ner på sig själv hela tiden. För att lösa detta så kan man göra en grej som jag sett ett flertal personer göra på sociala medier. Om man har en stor spegel på sitt rum så kan man skriva bra saker om sig själv runt om. Det kan även vara ord som "värdefull" eller "tillräcklig". Om man då har en dag som är lite sämre, man kan kollar sig i spegeln och ser en kropp som man inte alls är nöjd med så kan man läsa dessa orden och förhoppningsvis känna sig lite mer tillräcklig.
Precis som man måste hjälpa andra att riva sina murar så måste man tillåta sig själv att öppna upp sig för andra och berätta hur man känner.


5. 
-Jag bryr mig alltid om de personerna runt omkring mig och tänker oftast om mina val här i livet kan påverka mina närmaste negativt.
-Jag accepterar andra för hur dem är, även om jag kanske inte klickar med varje person här i världen så accepterar jag dem ändå.
-Jag är hjälpsam.
-Jag är oftast positiv.
-Jag är även oftast glad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar