onsdag 13 november 2013

veckans bokuppgift v.46

onsdagen den 13 november, har läst 20 sidor.


HUR KÄR FÅR MAN BLI?-KATARINA VON BREDOW



Katarina Von Bredow. En 46 årig kvinna som föddes i Aneby, men bodde under sin uppväxt i ställen som Jönköping, Sigtuna och Stockholm.
Vid femton års ålder flyttade hon ihop med Einar Von Bredow, som hon tre år senare gifte sig med. År 2000 skilde de sig, och Katarina lever nu med en man vid namn Kjell Andersson.

Under 22 år så har Katarina hunnit med att skriva 12 böcker, och majoriteten av dom är riktade mot tonåringar. De flesta böckerna handlar om kärleksrelationer både mellan kompisar, men också mellan tjej och kille.


Den boken som jag har valt att läsa heter Hur kär får man bli?, och just denna bok har jag faktiskt läst en gång innan. Varför jag har valt att läsa den en gång till är eftersom att man kan få en helt annan uppfattning av boken, och kan ta märke till saker som man inte har tänkt på innan.

Boken är skriven utifrån Katrins tankar, en helt vanlig tonåring som ska börja sitt allra sista år i grundskolan. I skolan umgås hon med Frida, en tjej som alla vill vara lik, och som Katrin är lyckligt lottad att ha som bästa kompis.
Den första dagen som de kommer till skolan får de även en ny elev i klassen. Han är lång, han är snygg, han har fina ögon, och han heter Adam. Han får även äran att spela Romeo i pjäsen som klassen ska sätta upp, och Frida, Katrins kompis, ska gör allt för att få spela Julia.

Jag har ju inte kommit så långt fram i boken nu, och jag kommer inte ihåg från förra gången heller, så jag vet inte riktigt var de bor någonstans. Dock tror jag att det är någonstans runt Stockholm.

Eftersom att jag redan vet vad som kommer hända, på grund av att jag har läst den en gång innan, så tror jag att det blir svårt att skriva vad jag tror kommer hända.

tills nästa gång ska jag ha läst till sida 50. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar