söndag 9 februari 2014

HIMMEL OCH JORD film-(sammanfattning) och Varför finns religion?

Filmen som vi kollade på handlade om vad religionen betyder för olika personer, och hur den påverkar samhället och personerna som lever där. De visade exempel på personer som tillhörde olika religioner och bad till alla gudar, både den Kristna, Hinduiska och Buddhistiska och på personer som enbart tillhörde en religion.

I början följde reportern med en indisk kille som efter 10 år i skolan skulle få besöka dottern till den heliga dödsguden Kali. Människorna som ville besöka denna kvinna tillhörde en sekt  och de trodde att hon hade någon speciell kraft. Antagligen hade inte denna kvinnan något speciell kraft, det var bara personerna som ingick i sekten som trodde på det.

De pratade även om att religionen var en gemenskap och att många tror att man ber själv för att kunna tänka, men att be gör man oftast tillsammans med andra personer för just gemenskapen.


jag tycker & tänker: 
Varför finns religion? Jag tror att det är för att man ska ha något att tro på och kunna leva efter. Om vi säger att en kristen person går igenom något väldigt svårt, den kanske har en sjuk familjemedlem eller bara är i en svacka så finns alltid religionen där för personen. Den kristna kan förlora hela sin familj men hon eller han har fortfarande gud att prata med, och hon/han har även den "kristna familjen" kvar.
Jag är inte jättekristen, men efter att jag har hört historier av mina konfirmationsledare så förstår jag att det faktiskt är så, och jag kan nog förstå det genom att jag har upplevt det på andra sätt.

Jag är en så kallad fangirl, och det är väldigt svårt att förklara just det ordet men du kan läsa mer om det här. I mitt fall "fangirlar" jag två pojkband, The Fooo och One Direction. Dessa killar som är med i banden betyder exakt allt för mig, och det är läskigt hur personer som man aldrig har träffat faktiskt kan betyda så mycket.

Och jag tror att precis som Gud eller andra Kristna personer kan göra en annan kristen att må så mycket bättre, så kan dessa banden och deras fans få mig att må så mycket bättre.

Ni vet när man har en piss dålig dag, när allt man gjort har bara blivit jättedåligt och man är så himla trött på sig själv? Det enda man önskar är att man skulle kunna få vara en struts och stoppa huvudet under sanden tills att allt blir bra igen. Det är då som dessa killarna får mig att le tack vare deras musik, deras bilder som de lägger ut på instagram eller deras tweets som de skriver på twitter.

Så jag tror att religionen finns för att vissa människor ska ha något att leva för, precis som musiken får mig att må bra så får religionen vissa personer att må bra.
Just för dig som läser detta kanske religionen inte betyder något alls, men vi alla har något speciellt som alltid får en lycklig, och i vissa personers fall så är det religionen. Därför finns religionen, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar