onsdag 12 februari 2014

Om jag var en.... (hindu, buddist)

Jag är kristen. Medlem i den svenska kyrkan, döpt och håller även just nu på att konfirmera mig. Jag tycker det är mycket intressant att lära mig mer om den kristna tron och även få veta hur personer som jobbar inom kyrkan tycker och tänker. Tycker de att tron hänger ihop med vetenskapen eller tror de att det som man lär sig i skolan på NO:n inte har hänt, och att våran urkund har rätt.
Jag vet inte riktigt om jag tror på gud än, för det har inte hänt något speciellt i mitt liv där jag kan säga att "här hjälpte gud mig", eller att "jag pratade med gud vid just denna tidspunkt". Alltså kommer jag antagligen att börja tro på gud när han har besökt just mig.

Precis som jag tycker det är intressant att lyssna på vad präster har att säga om sin tro, så tycker jag det även är intressant att höra på vad hinduer och buddister har att säga om sin religion och även försöka förstå vad det är som de söker efter.

Vi började läsa om Hinduismen för ungefär 6 veckor sedan. Innan det visste jag näst intill ingenting om den religionen, och var väldigt nyfiken på att faktiskt försöka förstå hur de tänker.
Nu, efter ungefär 6 veckor vet jag att jag inte alls skulle kunna tänka mig att bli en hindu, på grund av att enligt mig har alla människor lika värde, oavsett om den är mörk eller vit, amerikan, homosexuell eller jude.
I denna religion föds man in i ett kast beroende på om man hade bra karma i sitt förra liv. Om man levt ett liv med många dåliga handlingar kommer man antingen att födas i det lägsta kastet, Shudras, bli kastlös (vilket betyder att man inte tillhör någonting alls), eller så reinkarneras man till en insekt. 
Visst kan denna karma få personer att kanske tänka till och inte göra dåliga handlingar, men enligt mig så är de flesta människor värda en andra chans (och med "de flesta" så men jag inte Anders Behring Breivik för han är en hemsk man). Dock får inte Hinduer en andra chans i detta livet, de får bara ett till liv. Om man har fötts in som en Brahmin är det helt förbjudet att bli förälskad i en person som tillhör ett lägre kast. 


Varje Hindus mål är att nå moksha, och man når det genom att välja bland 1 av tre vägar. Den första vägen som man kan välja är Handlingarnas väg, där man måste utföra korrekta religiösa ritualer. Den andra vägen är  Kunskapens väg där man ska meditera och hitta meningen med livet. Den tredje och sista vägen är Fromhetens väg och där förenas man med guden genom bönder. Den sistnämnda vägen är även den populäraste.

Man når inte moksha endast för att slippa återfödas utan också för att slippa begäret och lidandet. Jag tror att alla människor på denna jord kan säga att man någon gång har önskat sig något, och sen när man inte har fått det så blir man väldigt besviken, ledsen och arg. Det händer nog varje dag för alla, man får inte den mat man vill ha, mamma köper inte tröjan som man så gärna vill ha eller man får inte åka till staden som man vill. Det är detta som Hinduerna vill få bort, begäret av att ha saker hela tiden, vilket jag tycker både är bra och dåligt. Genom att önska sig något och inte få det, men sen så överraskas man och får det efter ett väldigt långt tag. Den lyckan är nog svår att förklara, men genom att uppleva den få gånger så tror jag att man också uppskattar den mer när man väll upplever den. Så att leva

En bra grej med hinduismen är att de har polyteism vilket betyder att de har många gudar, flera tusentals faktiskt. Jag antar att man har lättare att hitta en gud som verkligen tilltalar än och som man känner igen sig i. Om man då går ensam största delen av sitt liv kan man känna att denna guden alltid finns jämte än för att stötta.
Dåligt med detta är kanske att om man förlitar sig på denna guden kommer man aldrig att försöka hitta en lycka som är större, eller i värsta fall så väljer man att leva som en eremit på grund av att hon/han har guden jämte sig.
Människan är en social varelse, och jag tror att man mår mycket bättre av att vara tillsammans med folk.

Jag känner mig trygg som kristen, och har som tur var ingen tanke att konvertera till Hinduismen då det faktiskt inte går. Man kan välja att leva som en Hindu, men man kan inte bli en riktig Hindu på grund av kasten. Man kan inte gå från att vara en Kristen till att vara Hindu just för att man inte kan komma in i något kast, utan man måste födas in i religionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar