söndag 7 april 2013

Träslöjdsutvärdering-vår 2013

Vad är din idé? Vilken färg och form vill du ha? Vilket uttryck eller känsla vill du förmedla?
Min idé är att ha 2 flaggor som ligger vid varandra och så blåser det i dom. Jag har valt att ha brittiska och irländska flaggan eftersom att jag gillar ett band som heter One Direction. Medlemmarna i bandet kommer ifrån storbrittanien och Irland, därav valet på flaggor. Jag blir glad av att kolla på flaggorna eftersom dom då påminner mig om bandet, och dom gör mig glada. Sen blåser det i flaggorna också, och det tänkte jag att det kunde göra eftersom att vi har temat "väder & klimet". Väder-blåser. Jag tänker inte ha någon färg på flaggorna utan kommer att banka in mönstret.





Vilka material tänker du använda? Varför väljer du dessa material? 
Kopparplåt har jag för att alla skulle jobba i kopparplåt. Träbit som jag sågar ut till en rund ring för att flaggorna ska stå på något. Mässingspinne till flaggstång, den valde jag också för att det var en perfekt storlek på pinnen för att ha till flaggstång.

Vilka redskap/verktyg/maskiner kommer du att behöva? 
Lödningskolv, gulsmedssax, fil, tvågradigfil, plåtsax, smärgelduk, trollull, slipmaskin, sandpapper, figursåg, lödtenn, tång, borrmaskin, syl.

Hur ska du gå tillväga? Skriv ner vad du måste göra och i vilken ordning det bör ske.
1. Skissa upp vad det är för något som jag ska göra.
2. Rita upp flaggorna på en bit plåt, klippa ut och fila.
3. Göra mönstret på flaggorna.
4. Löda ihop flaggorna tillsammans.
5. Löda på mässingspinnarna på flaggorna som flaggstång.
6. Såga ut en rund platta som flaggorna ska stå på, fila och måla den vit.
7. Borra i plattan och sätta dit flaggorna.
KLART! 

21/1-13 Idag har jag gjort min skiss i full storlek. Sen målade jag upp den på träbiten och började att gröpa ur med ett bildhuggarjärn. Nästa gång ska jag fortsätta att gröpa ur för att få fram formen till flaggorna.

22/1-13 Jag har idag valt att inte gröpa ur, både för att det är lättare utan, och för att det enbart gör att arbetet tar längre tid. Istället ska jag längre fram böja flaggan för hands. Så jag har klippt ut hela flaggan i kopparplåt och även filat en del på den för att inte få den så spetsig. Nästa gång ska jag fila klart den och även kanske börja med mönstret som jag ska ha på.

28/1-13 Idag har jag blivit klar med filandet på den brittiska flaggan, men har också bestämt mig för att ha en irländsk flagga bakom den brittiska. Den fick jag först rita upp på papper och sedan klippa ut den ur kopparplåt. Den har jag även filat klart. På grund av att jag valde att göra ennu en flagga har jag inte hunnit börja med mönstret på den brittiska. Men det ska jag börja på nästa vecka. 

4/2-13 Från början så tänkte jag att måla flaggorna med riktig färg, men har nu istället valt att göra mönstret för hand med en järn pinne som ser ut som en mejsel. Jag valde att göra mönstret för hand för att det kanske inte blir så pilligt som det troligen skulle ha blivit om man hade haft färg istället. Men också för att det ser mer handgjort ut, och man förstår då att den inte är köpt. Det blir också miljövänligt eftersom att man inte använder någon färg, utan gör mönstret naturligt. Jag började med att göra mönstret på den Irländska eftersom att den är enklast. Sen gick jag över till den Brittiska, den hann jag med nästan halva på. Nästa vecka skulle jag helst vilja bli klar med mönstret.

11/2-13 Mönstret tog längre tid än vad jag trodde. Men jag har lite mindre än en 1/4 kvar så det förväntar jag mig att jag blir klar med nästa gång. 

12/2-13 Idag blev jag klar med mönstret. Nästa gång vill jag svetsa fast flaggorna i varandra. 

25/2-13 Jag började med att svetsa fast lödtenn där bak på den Irländska flaggan, jag lät det svalna sen lade jag på den brittiska flaggan över och värmde upp lödtennet ovanifrån med hjälp av en "gasoltändare". Flaggorna fastnade dock inte i varandra så jag får göra om det nästa gång. Fast då ska jag försöka värma upp bakifrån istället för ovanifrån.

4/3-13 Idag har jag blivit nästintill helt klar. Jag lödade flaggorna som jag sa att jag skulle göra och det fastnade jätte bra. Det enda jag har kvar är att löda fast pinnarna som jag ska ha som flaggstång.

11/3-13 Jag är nu nästan klar med mina flaggor. Jag började lektionen med att löda fast den sista pinnen, sen har jag slipat och polerat klart allting. Nästa gång ska jag såga ut en rund platta som flaggorna ska stå på så att det blir som en riktigt flaggstång.

12/3-13 Jag sågade ut en rund platta, filade lite på den så att den ska vara lite rund i kanterna, och sen så slipade jag nästan klart den i svarven. Nästa gång ska jag borra hål i plattan och sätta i flaggorna där i.

18/3-13 Idag har jag slipat klart den runda plattan och även hunnit måla den vit. Vit valde jag för att det passar inte till flaggorna, det känns lite mer som att det smälter in. Den ska även stå i mitt rum, och det är vitt så därför passar det in där också. Dock ska jag måla den igen imorgon så att det täcker mer.

19/3-13 Jag har idag målat den runda plattan för en andra gång och har fått den så vit som jag vill ha den, och jag tror därför att jag inte behöver måla den en gång till.

25/3-13 Jag har idag borrat i plattan och har nu blivit klar med min flagga. Jag valde 4 mm borr för att det passade till pinnarnas storlek, och för att dom nu sitter stadigt.


Hur blev resultatet? 
Jag blev mycket nöjd med min figur. Den blev så som jag hade tänkt mig att den skulle bli. Dock skulle jag ha kunnat välja att göra en lite större flagga eftersom att mönstret blev en aning rörigt. Det skulle nog ha blivit lite tydligare och man skulle se mer vad det var för något. Att göra den runda plattan i en lite mer beige färg hade nog gjort att den hade smält in mer i figuren och det hade nog gjort figuren lite bättre. Baksidan är heller inte så vacker, så det är viktigt att man placerar flaggan på ett ställe där man inte ser bakgrunden. För att få bakgrunden finare hade man kunnat slipa den lite och sen kanske måla den. Men jag är ändå nöjd, för jag har lärt mig hur man lödar och hur man klipper i plåt och det var det vi skulle lära oss. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar