fredag 11 oktober 2013

veckans bokuppgift v.41

Faller man en gång, så är det slut

"Det tog icke lång tid. Två minuter efter sedan Curly hade fallit var den siste av hennes angripare fördriven. Men hon låg där stympad och livlös i den blodiga och nedtrampade snön, nästan bokstavligen sliten i stycken, och svarte François stod lutad över henne och svor alldeles ohyggligt. Faller man en gång, så är det slut."

Jag valde denna meningen på grund av att den faktiskt var väldigt verklig. Att även om detta handlade om en hund som blev dödad, så skulle det kunna hända liknande saker med människor. Jag tänker dock inte på mord, utan en annan väldigt hemskt sak som faktiskt händer rätt så ofta i vårt samhälle. Jag pratar om våldtäkt. 

Den senaste tiden har det varit väldigt mycket prat om just detta, och mycket om ett visst antal personer som var misstänkta att ha begått ett brått, men blev frisläppta. Felet var bara att männen som blev frisläppta faktiskt hade begått brottet, men fick antagligen fram sin version bättre hos domaren offret. 

Detta samtalet har i alla fall varit det hetaste samtalsämnet på webbsidan "Twitter". På min personliga "feed" hoppar det upp minst 3 tweets per dag där folk kommenterar våldtäktsämnet. Folk är upprörda, och så är även jag. Att folk är så besatta, att de faktiskt våldtar unga flickor skulle jag faktiskt vilja kalla mord det med. För i och med att en person blir våldtagen dör något inuti den personen. Jag kan inte sätta ord på vad det är som dör, men det är mycket. Personen som det har skett tappar även tilliten till vårt samhälle, och kommer aldrig att känna sig säker där den lever.

Jag känner personligen inte någon som har råkat ut för detta, och jag är glad för det. Men de senaste åren har även många filmer cirkulerat runt på Facebook där flickor i min ålder eller äldre berättar om denna hemska händelse som de själva har utsatts för. En av flickorna säger,
-Jag har förlorat det vackraste jag hade, min oskuld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar