måndag 17 november 2014

1900-talets tekniksprång

T-forden
Det var den första bilen som tillverkades på det löpande bandet. Detta gjorde att bilarna kunde säljas mycket billigare och även tillverkas snabbare. Istället för att göra en bil på en vecka som kostade flera tusen dollar kunde det nu produceras tiotals bilar på en vecka som kostade 850 dollar.
Tack vare att Henry Ford uppfann denna bil och den nya tekniken för att skapa den kunde de flesta människor ha råd med att köpa en, och fler människor kunde senare i tiden utveckla den till det bättre.
Den största anledningen till att Henry ville massproducera bilar var inte för att han ville att alla skulle ha en bil att köra runt med, den rätta anledningen var för att han ville tjäna enorma mängder pengar på det.

Tack vare C.E Johanssons måttsats kunde man även beställa delar från andra länder med andra måttenheter och då vara säker på att man fick delen i den rätta storleken. Anledningen till att han utvecklade måttenheten var på grund av att både England och USA använde sig av Inch, men de var inte exakt lite långa.

Innan man uppfann T-Forden tog människor fram sig på gatorna med hjälp av hästar. I New York blev detta ett väldigt stort problem då staden blev större och större med tiden. Fler och fler hästar syntes då på gatorna, och på ett möte om miljön i slutet av 1800-talet var man mycket oroade om att New Yorks gator snart skulle vara helt täckta av hästskit.
När T-Forden sen uppfanns försvann detta problem, men istället uppstod det ett mycket större problem. Gatorna täcktes nu av personbilar istället för häst och vagn, och istället för hästskit som låg som ett lager på gatan blev koldioxidproblemet större och större.

När man inte behövde använda sig av hästarna för att komma någon vart så blev det enklare för folk som inte bodde inne i centrum för att få jobb. Nu när man då kunde köra in till stan för att jobba krävdes det inte att man borde på gångavstånd från fabriken. Detta gjorde att städer som bland annat L.A växte enormt.

Allt var dock inte negativt med T-Forden. Löpande Bandet tekniken öppnade upp för flera vägar, bland annat den höga kvaliteten på varorna som skapades. Man var även tvungen att ha bestämda arbetstider, vilket gjorde att klockan fick en mer exakt tid i alla städer.

Kulsprutan
Under tidigare krig använde man sig av spjut, svärd eller andra liknande vapen. Soldaterna ställde då upp sig på en rad på ett stort fält, och när någon gav signal anföll man varandra. Under det Första Världskriget fungerade dock inte detta. Man hade börjat använda sig av bilar, stridsvagnar och flygplan som färdmedel, men en annan uppfinning som fick sitt startskott under Första Världskriget var även kulsprutan. I början när denna pistol uppfanns visste man inte om konsekvenserna, men när soldaterna möttes på fältet som de gjort tidigare blev det ett blodbad som tidigare aldrig skådats. På bara några få minuter dödades 100tals män.
Därför fick man nu börja gräva skyttegravar där soldaterna satt med sina kulsprutor. Detta minskade chansen för soldaterna att bli dödade när motståndarna anföll.

Det som gjorde att kulsprutan utvecklades var att den tidigare tekniken för att ladda vapnet utvecklades och blev mer effektivt. Man sparade mer tid vilket gjorde vapnet till ett bättre krigsvapen.

Konsekvenserna med kulsprutan var att så många soldater dödades. Jag tror inte att någon tidigare hade kunnat tänka att ett sådant vapen skulle kunna ha sådana förödande konsekvenser.

Radio och Radar
Det var i slutet av 1800-talet människor börja spekulera om man kunde skicka trådlösa meddelanden. Dessa skulle man då skicka ut i luftrum (även kallat etern), vilket var teoretiskt möjligt. Guglielmo Marconi blev känd för att under 1890-talet ha genomfört provsändningar med hjälp av radiovågor. Dock är det inte alls samma radiovågor som vi använder oss av idag för att sända radio.
Radiovågorna sändes ut från en sändare och en mottagare omvandlade sen vågorna till en så kallad morsekod.

Det Första Världskriget blir ofta känt som det första industrialiserade kriget. En av anledningarna till att det kallas så var för att just radion uppfanns och användes väldigt mycket då. Flygplanen (som också började att användas under 1Vkr)behövde t.ex. kunna samtala och kommunicera mellan varandra.
Man använde även radion på båtar för att varna om fienden och ge andra meddelanden.

Anledningen till att radion blev så stor under just den tiden var på grund av masstillverkningen som uppfunnits bara några år tidigare. Man kunde nu tillverka radion utan att kostnaden blir för grov.
Tack vare radion kunde man nu få reda på nyheter och stora händelser tidigare än vad man kunnat innan. Istället för att skicka ett brev kunde man på bara några sekunder rapportera om vad som hänt.

Konsekvenser med radion var att människor nu kunde sända ut propaganda, både bra och dålig. Bland annat Hitler skulle komma att använda radion för att nå ut till fler vilket vi vet nu inte resulterade i en bra händelse.

Radar är ungefär detsamma som radio, bara att man får upp föremålen som reflekteras av radiovågorna på en bildskärm. Denna uppfinning fick sitt uppsving under 1930-talet då det var ett slag om Storbritannien.
Storbritannien hade då byggt upp radarstationer längst hela kusten för att hålla koll på de flygplan och båtar som skulle kunna anfalla.

Tack vare radarn kan nutidens flyg- och båttrafik fungera utan att plan och båtar krockar. Förr i tiden visste man inte om och när man skulle stöta på ett mötande flygplan, medan man nu lätt kan se var det flyger ett annat flygplan eller var en annan båt åker. Istället för att en båt upptäcker en mötande båt bara några hundra meter framför och sen inte kan hinna vända (ungefär som händelsen med Titanic och isberget) kan den nu se mycket tidigare när den behöver ändra riktning.

atombomben
I mitten av 1930-talet började en italienare att experimentera med atomkärnor. Han gjorde då den första uranklyvning någonsin med hjälp av neutroner. Den ungerska forskaren Leo Szilsard förstod att det skulle kunna uppstå en så kallad kärnvapenkapprustning som bland annat Andra Världskrigets startare, Adolf Hitler inte skulle undvika.
Leo träffade i USA på en annan forskare, Albert Einstein. Tillsammans bestämmer de sig för att övertala den dåvarande Amerikanska presidenten Roosevelt att USA ska förkomma Nazityskland med utvecklingen av en atombomb. Albert och Leo lyckas att övertala presidenten, men det man inte vet om är att Tysklands kärnfysiker samtidigt kämpar för att stoppa arbetet med kärnfysik då de fruktar att om Hitler skulle skaffa fram en atombomb skulle stora delar av världen kunna ödeläggas.

Man fortsätter dock arbetet med kärnfysik i Tyskland, fast enbart i civilt bruk.

Det så kallade "Manhattan Project" som skapats 1942 fortsatte sitt arbete med att utveckla atombomben. Det som de inte visste om var att Tyskarna slutat helt med sitt arbete om att framställa ett atomvapen. Detta får man dock reda på senare när en några amerikaner finner dokument där det står nerskrivet att Tyskland inte har några atomvapen.

Även om Amerikanerna var väl medvetna om att Tyskland inte längre var något hot i kapprustningen fortsatte The Manhattan Project med sitt arbete. Den 6 Augusti är deras arbete slutfört då de från planet "Enola Gay" släpper ner den första atombomben någonsin. Bomben släpps över den Japanska staden Hiroshima. Varför just denna staden blir bombad är främst på grund av att Japans andra städer redan blivit förstörda under kriget medan Hiroshima var helt orörd.
Denna bomb kom att döda 100 000 människor.

Då visste man inte vad följderna var för atombomben. Amerikanerna ville mest döda människor och få slut på kriget så ingen tanke korsade deras hjärna om vad för konsekvenser bomben hade.
Nu vet vi att bomben sände ut gammastrålning som orsakade cancer hos flera hundratals människor.
Strålningshalten är jämfört med andra städer mycket högre i Hiroshima och kommer antagligen vara det under en väldigt lång tid framöver då halveringstiden på uran ligger på flera tusen år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar