måndag 3 november 2014

"Fjärde Riket" lektionerna

Lektion 1

sammanfattning: 
Fjärde Riket handlar om den nya tjejen Blenda, vars nya klass består grupperingar större än vad det var på 1800-talet. Eller egentligen inte, kanske bara en sådan där typisk klass med en drottning, drottningens slav och alla hennes följeslagare. I detta fallet är det Hedvig som är drottning, Penny är hennes slav och resten av klassen är följeslagare.
Blenda var från början starkt beslutsam om att hon ville få högre status i denna klass. Hon ville bli en av de populära, en av de tjejerna som alla såg upp till och ville hänga med. Så efter en händelse i klassrummet går Blenda fram till Hedvig och säger att det hon gjort var coolt. Hedvig bara skrattar åt Blenda, och alla förhoppningar som Blenda byggt upp om att hon skulle kunna bli en populär tjej rasade i samma sekund samman.

Lektion 2

Vad kommer att hända i klassen och mellan personerna tror du? 
Jag tror att Blenda kommer göra någon slags revolution, så att Hedvig inte sitter på tronen längre. Penny kommer att våga "göra sig fri" från Hedvig, och antagligen bli kompis med Blenda. LSD och Blenda kommer nog även bli bra kompisar, och vara de med högst status. Dock tror jag inte att någon av dem kommer må särskilt bra, de bara täcker det med en fasad. Det skulle heller inte förvåna mig om Noa dumpar Hedvig, och blir tillsammans med LSD istället.

Lektion 3

Samtidigt räcker en mager tjej med tandställning upp handen. "Jag såg att LSD satte sig mittemot Hedvig på lunchen igår."
Hennes ord möts av en kort tystnad och sedan far ett oroligt mummel genom klassen. Ska hon berätta`Gnissel från stolar som det nervöst vägs på blandas med flämtande andetag. Ordningen är inte längre självklar, något hotar den. Hotar dem alla. "Hedvig satt och jobbade med uppgifterna", fortsätter tjejen. "LSD måste ha kollat på vad hon skrev och kopierat allt." Och det är som att alla samtidigt andas ut. Lugnet återvänder. Bara LSD bleknar, färgen glider av henne och hon sväljer hårt.
"Var det så?"
Ulf ger LSD en sträng blick.
"Det var precis så."
Det är inte LSD som svarar. Det är Hedvig. 

Vi ska leva i en värld där alla har lika värde, där De Mänskliga Rättigheterna är de viktigaste lagar/regler som existerar. Men hur kan det vara de viktigaste reglerna när barn redan i tonåren delar in varandra i klasser, och precis som i denna boken, ger vissa personer privilegium.
Alla gör samtidigt vad som helst för att få komma upp i den där höga klassen, ett exempel ser ni i stycket vi valt ut.
Det börjar med att författaren skriver "Samtidigt räcker en mager tjej med tandställning upp handen". Istället för att författaren ska skriva ut tjejens namn, eller skriva ut vad som är fint med personen, så skriver hon att tjejen är mager och har tandställning. Två grejer som gör att man direkt förstår att denna tjej är inte värd så mycket. Hon är inte värd uppmärksamheten för att läsarna ens ska få veta hennes namn. Men det man vet, det är att hon skulle kunna göra vad som helst för att få mer privilegier, och bli vän med någon som Hedvig.
Det värsta, det är även att man märker på LSD att hon för längesen har gett upp. Hon har gett upp på att någon gång ens få en blick som säger att hon faktiskt är normal. Att hon faktiskt är lika mycket värd som de andra klasskompisarna. När Ulf frågar LSD om det tjejen med tandställningen säger är sant, så orkar hon inte ens säga emot. Hon orkar inte ta konsekvenserna, och hon orkar inte kämpa för att någon gång inte ha töntstämpeln. 

Lektion 4

1. Det tredje riket är om hur en kejsare ville få två ideal att smälta samman. Kejsaren ville att man skulle kunna döda i krig samtidigt som man skulle tro på den Kristna kärleksläran. Denna kejsare ser sig själv som en frälsare, vilket även Hitler gjorde. Hitler, som var en stor beundrare av denna pjäs, ville därför skapa ett eget "tredje rike" där Tyskarna hade mest makt. Han ville detta för att han tyckte att Tyskarna var de mest överlägsna människorna.

Så, varför heter boken då "Fjärde Riket"? Jag tror att det är för att denna klassen ska skapa sitt eget "tredje rike", fast att det då blir kallat "fjärde riket". Allting handlar om en maktkamp, vilket det även gör i denna klassen. Alla vill ha makten, och vara den som har mest privilegier.
Någon kommer antagligen göra en revolution i stil med den som Hitler gjorde, och jag tror att det kommer bli Blenda. Hon har hela tiden haft tanken att det är hon som ska sitta högst på tronen, och det är därför jag tror att hon kommer skapa revolution.


Lektion 5


Låten som vi har valt heter Trumpets, och är gjord av Jason Derulo. Det text-stycket som vi tyckte passade in bäst var början som lyder:
"Every time that you get undressed
I hear symphonies in my head
I wrote this song just looking at you oh, oh"


Om man lyssnar på låten så sjunger han att han blir "turned on" vilket absolut inte var det vi ville syfta på i denna text. Vi väljer istället att fokuserar på stycket där han sjunger att han hör symfonier i hans huvud varje gång personen klär av sig, och att han kunde skriva hela denna sång bara av att kolla på personen.
Varför vi då tycker att sången passar in på boken? Jo, näst intill varje person i denna bok har just den personen som den kan se det lilla extra i. Blenda har Kalle, Hedvig har Noa, Noa har LSD, Penny har Noa, ja ni förstår. Alla har just en person som får den att le, endast genom att existera. 
Varje person har just en person som den antagligen skulle kunna skriva en sång om, bara av att kolla på den. 

Lektion 6

Det som gjorde att folk röstade på Hitler var på grund av den situationen som landet fanns i. Efter Första Världskriget var Tyskland tvungna att betala ett krigsskadestånd, staten bestämde sig då för att trycka upp ännu mer pengar för att ha råd med det-vilket ledde till en inflation.
Precis som i många andra länder i Europa låg Tyskland i en ekonomisk depression. En brödlimpa kostade flera hundra mark vilket resulterade i att familjer inte hade råd med mat. Tysklands politiska position var även väldigt instabil då man grundat en demokrati efter kriget.
Så när Hitler kliver fram, hittar en syndabock och framträder som en stabil ledare vill folket göra det som krävs för att få det bra igen-alltså rösta på Hitler.

Lektion 7


En-
räkneord
iskall-räkneord 
känsla-känsla
av-preposition
panik-adjektiv
sköljer-verb
över-peposition
Blenda-substantiv
när-konjunktion
hon-pronomen
ser-verb
de-pronomen
skrynkliga-adjektiv
byxbenen-substantiv
som-konjunktion
leder-verb
upp-preposition
mot-preposition
en-räkneord
kulformad-adjektiv
mage-substantiv
Rektorn-substantiv
Hon-pronomen
får-preposition
inte-adverb
fram-preposition
ett-räkneord
ord-substantiv
Hela-adjektiv
kroppen-substantiv
-konjunktion
hårt-adverb
spänd-verb
att-konjunktion
hon-pronomen
när-konjunktion
som-konjunktion
helst-adverb
kommer-verb
brista-verb
spricka-vebr
upp-preposition
i-preposition
tusen-räkneord
bitar-substantiv

substantiv, adjektiv, verb, räkneord, pronomen, prepositioner, adverb, konjunktioner, interjunktioner

Lektion 8

förtroliga - har med förtroende att göra, öppenhjärtig.
förläget - blyg, generad, förvirrad
tankfullt - fundersam, försjunken i tankar
oansenlig - liten, obetydlig, simpel

(sen hittade vi inga svåra)

Lektion 9

personbeskrivning:

Hon sitter varje dag nersjunken på tvättrumsgolvet med ett block framför sig. Ett block som från början innehöll flera tiotals, kanske hundratals, blanka sidor. Nu har flera av dem försvunnit i en virvlande rörelse inuti tvättmaskinen. Det många inte vet, är att hon på pappret skriver ner sina självmordsbrev, och att hon gör det för att få bort självmordstankarna.

Det är LSD som jag beskriver, eller Lena-Stina som hon egentligen heter. Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt hur hon ser ut, men det jag vet är att hon egentligen har en jättefin personlighet. Hon får dock inte chans att visa den, då hon har fått "töntstämpeln" i klassen. Men jag tror, att alla egentligen är avundsjuka på LSD. Hon har så mycket som de inte har, hon är smart, hon är fin och hon har en fin personlighet.

Lektion 10

"Det var inte min idé att bryta upp ditt lås", säger hon till LSD. "Jag hade ingen aning om att Blenda gjort det."
Och när Penny ser LSD:s ansikte dras samman och tårarna välla upp i hennes ögon inser hon att LSD inte förstått. Inte förrän nu. "Varför gjorde du det?" LSD ser på Blenda och gråten gör rösten tjock. "Vi var ju vänner. Var vi inte vänner?"
"Det var det enda sättet", säger Blenda kort. 
"Nej, det var det inte. Du har gått för långt." Penny reser sig upp. "Alldeles för långt."

jag tycker & tänker: 
Alla tror att LSD inte blir påverkad. Att hon är van vid att vara tönten, inte bryr sig längre. Att om någon gör något mot henne så blir hon inte ledsen av det. Men under detta skal gömmer sig så många hemligheter, så mycket som ingen i klassen inte ens har en aning om. Jag tror inte ens att de har en endaste tanke om vad LSD gör varje gång hon kommer hem, vad som snurrar runt i hennes huvud.

Det som gör mig mest ledsen, det är dock att många av personerna i klassen skulle antagligen bli annorlunda mot henne om de fick reda på hur hon mår. Jag tror, att de skulle vara mycket snällare vilket är helt sjukt egentligen.
Det finns ett citat som lyder: "Everyone is fighting a battle you know nothing about, be kind, always". Hela den klassen är värdelös på att behandla alla så som de vill själva vill bli behandlade. Den enda som följer den regeln är LSD, men inte ens hon får något tillbaka.

Lektion 11

Den person i boken som jag skulle vilja ha som vän är nog LSD. Precis som jag skrev i det förra inlägget så följer hon regeln "behandla alla andra så som du själv vill bli behandlad", och hon är en sådan person som man kan lita på.
Hon skulle inte svika, hon gör alltid det som känns bäst och tänker på konsekvenserna-precis som jag själv gör. 
LSD mår inte bra alls, hon har självmordstankar, och på grund av dem skulle hon inte vilja att hennes vänner skulle få gå igenom samma sak. 
Blenda, till exempel, har nog inte förstått hur lyckligt lottad hon är som får ha LSD som vän. 

Lektion 12

I många fall vill de som inte är så populära ändra status och bli de populära. De vill att alla dessa föraktfulla blickarna i korridoren ska bytas ut och bli till blickar fulla av beundran. Längst inne i varje person tror jag att denna längtan efter att vara populär ligger och gömmer sig. 
Dock tror jag inte att de skulle göra på samma sätt som Blenda gör det när hon vill bli poppis, använda Hitlers strategi. Många skulle nog valt att försöka kopiera den personen som är mest populär och bli som den istället, eller fjäska sig fram. 

Lektion 13

Den första bilden man får av Hedvig är att hon är en aning dum. Att hon enbart bryr sig om hur hon ser ut och om hur många finnar som syns i ansiktet på henne. Detta är egentligen fel bild av henne, för Hedvig är smart. Hon är mycket smartare än vad många kommer vara på flera år, men hon vill bara inte visa det. Hon vill inte vara nörden som sticker ut för att den är smart, hon vill sticka ut på ett coolt sätt. Men med tanke på hur smart hon faktiskt är så tror jag att hon skulle klara sig förvånandsvärt bra på en öde ö. 
Det första hon skulle ta med sig är en kniv. Alla förstår antagligen att en kniv är det viktigaste redskapet man behöver då det kan användas till ett flertal olika saker. Bland annat att få fram mat(genom att döda), men också för att få fram virke till en eld. Det enda man behöver för en eld är dock inte virke, så hon tar också med sig tändstickor. 
Tredje saken som hon väljer att ha med sig är vatten. Vi alla vet att vatten är det viktigaste människan behöver för att överleva, så om det inte finns någon källa på ön med rent vatten är det nödvändigt. 
De två sista sakerna hon tar med sig är penna och papper. Hon kan då dokumentera vad som händer varje dag på ön, men även sysselsätta sig om hon inte finner något att göra. 

Lektion 14

Jag tycker personligen att denna bok fungerar som en högläsningsbok. Den har inte så komplicerat språk vilket gör att det flyter på när man läser. Det finns heller inte många ställen i boken där man behöver leva sig in i situationen och prata som att man är ledsen, bedrövad eller arg. Oftast håller personerna en normal samtalston eller så är det enbart tankar. 
Det är heller ingen olämpligt bok att lösa högt, med situationer som kan vara pinsamma för själva personen som läser. 

Lektion 15

Vi valde händelsen då Penny, Blenda och LSD har hållt talet, lyckats, och tillsammans springer ut genom skolgården, tillsammans in till centrum och sen bara stannar upp för att omfamna varandra. 

-Hinder för att lyckas uppstår enbart när man tar bort ögonen från målet. 
-Jag kan göra saker som du inte kan, du kan göra saker som jag inte kan, tillsammans kan vi uppnå allt. 
-Vänskap är enbart en själ gömd inuti två kroppar. (I detta fallet 3) 
-Personer som oss, vi måste hålla samman, håll ditt huvud högt, inget varar för evigt. 
-Håll ut, stormen måste lägga sig någon gång.

Lektion 16

bläck-LSD försöker och försöker hela tiden, men ändå bara "rinner" hon ut, kan inte hålla ihop sig själv.
spegel-Penny är som en spegel, hon blir som den personen som står framför henne.
passionsfrukt-Hedvig har ett skal som är så hårt men inuti är hon galet mjuk och skör.
general(överbefälhavare)-
ferrari

Lektion 17


Vi tror att den utspelar sig under drygt 1 till 2 månader. Detta tror vi på grund av att handlingen börjar när Blenda börjar i skolan, sen kommer de till tidpunkten då de ska ha höstorienteringen och fortsätter några veckor efter det. 


Lektion 18
Fråga till Noa: Varför är du en sådan mes som hela tiden strävar efter att få vara i centrum och därför är tillsammans med Hedvig utan att ha känslor för henne? 

Lektion 19


Vad är ett verb? svar: Det är ett ord som säger något man kan göra, t.ex. springa eller skjuta.
Vad heter verbets grundform? svar: infinitiv
Vilka är verbets tidsformer (tempus)? svar: Presens, imperfekt och perfekt, futurum, pluskvamperfekt
Vilka är verbets tema former? svar: Finita och infinita
5 verb:

presens: att nicka
imperfekt: nickade
futurum: ska nicka
perfekt: har nickat
pluskvamperfekt: hade nickat

presens: att slinka
imperfekt: slank
futurum: ska slinka
perfekt: har slunkit
pluskvamperfekt: hade slunkit

presens: att säga
imperfekt: sa
futurum: ska säga
perfekt: har sagt
pluskvamperfekt: hade sagt

presens: att piska
imperfekt: piskade
futurum: ska piska
perfekt: har piskat
pluskvamperfekt: hade piskat

presens: att placera
imperfekt: placerade
futurum: ska placera
perfekt: har placerat
pluskvamperfekt: hade placerat



Lektion 20

LSD påminner mig faktiskt om en av mina vänner i Stockholm. Hon har under en lång period mått väldigt dåligt på grund av olika saker som hänt i hennes liv. Egentligen vill jag inte gå ner för djupt i det, men ibland så har det gått så långt att hon övervägt att ta sitt liv. Precis som LSD väljer att gå in i tvättrummet och skriva ett brev så väljer min kompis att isolera sig på sitt rum, sätta in dessa små pluggar i öronen och sen låta musiken strömma in och fylla huvudet. Istället för att ständigt gå runt och tänka dessa negativa tankar kan hon fokusera på texterna och personerna som sjunger och försvinna in i den världen istället. Det har hjälp henne så många kvällar, precis som LSD har hjälpts av tvättmaskinen.

Lektion 21

meningen jag valt:
Blenda betraktar böckerna som står i långa rader framför henne. 
   S           P             a-o                P       attr                   r-advl 

Lektion 22
Bella skriver inte det för uppmärksamhetens skull. Hon skriver det inte för att alla ska rusa fram till henne för att fråga hur hon mår eller vad som har hänt, jag tror däremot att hon skriver det för att få ut sina känslor. Som man förstår så har hon ett självskadeproblem och hon mår väldigt dåligt psykiskt. När man mår dåligt psykiskt så är det inte bara att man konstant går runt och känner sig nere, utan man bryts liksom ner mer och mer för varje timme, varje sekund som går. Det som man under en så lång tid har byggt upp bryts ner, och man känner sig så oerhört tom. Därför skriver Bella att hon är döende. Hon har inte cancer eller någon annan fysisk sjukdom, men detta psykiska mående dödar henne mer och mer för varje dag och det hon vill mest är bara att komma ifrån det.

Lektion 23
Jag tycker att man ska läsa denna för att inse att man kan göra skillnad på olika sätt. Om man vill ändra något som man anser är fel så behöver man inte göra en revolution. Det är bättre att istället göra småsaker som förbättrar, "babysteps" som man brukar kalla det. Ofta så är det lätt hänt att i en revolution så ser sig folket tillfredställda i början, de är uppslukade i situationen och ser allt som något bra-precis som i boken. Efter ett tag så förstår man dock att det förde med sig så många problem som är svåra att klara av. Om man däremot ändrar småsaker under en längre period är det enklare att handskas med de problem som dyker upp efter hand.

Ett annat viktigt budskap som denna bok hade var att så mycket kan gömmas under en fasad. Man tror att man vet så mycket om en person eftersom att den alltid är glad, den verkar aldrig ha några problem. Ett tydligt exempel på detta som fanns i boken var LSD och Hedvig. LSD som hade självmordstankar visade aldrig ens en blink av detta i sitt vardagsliv, utan hon höll det för sig själv. Hedvig som hade stora problem med acne och finnar lade på ett centimetertjockt lager av foundation varje dag för att ingen skulle se vad som doldes under. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar