torsdag 7 mars 2013

3 olika laborationer-frusen flaska, ballong, pH-värde

1. BUBBLOR FRÅN FRUSEN FLASKA

Hypotes: Jag tror att flaskan kan spricka på grund av att det blir sådan skillnad mellan det varma vattnet och den kalla flaskan. Jag tänker på när man lägger in en glasflaska med vatten i frysen, så tar ju isen mycket större plats än vad vattnet gjorde, och då spricker flaskan. Därför tror jag att den skulle kunna spricka.

Kemikalier: Varmt vatten.

Material: Fryst flaska, bägare

Utförande: Du måste ha förberett en flaska lite innan så att den hinner frysa riktigt innan man använder den. Sen kokar du upp vatten och häller det i en bägare. Det spelar ingen roll hur mycket vatten du häller i bägaren, men ta dock inte för lite. Lägg sedan den frysta flaskan i vattnet uppochner med öppningen nedåt. 

Resultat: När man har lagt ner flaskan och den har värmts upp lite började det att bubbla mer och mer från flaskan.

slutsats: På grund av att flaskan är frysen och vattnet är kok-hett så värms luften upp i flaskan och då börjar dom varma atomerna röra på sig mer och mer, och det är då det kommer luftbubblor när den varma luften vill komma ut. Det jag skrev på hypotesen var inte alls rätt. Det som hände hade jag inte alls tänkt att det kunde hända.

Felkällor: Vi hade ingenting som gick fel. Dock så finns det många saker som kan göra att experimenten inte lyckas, t.ex. om flaskan inte är så kall så att luften inuti inte behövs värmas upp så mycket eller om vattnet är för kallt. Då kan inte flaskan värmas upp lika mycket.

Labbkompis: Thilde.


2. PRUTTANDE (hoppande) MYNT

Hypotes: Jag tror att den kalla luften inuti flaskan stannar där när man har lagt ett mynt på öppningen Och att den då kanske inte spricker. Läs den första hypotesen, det är ungefär så jag menar.

Kemikalier: Varmt vatten.

Material: Fryst flaska, skål och mynt.

Utförande: Också på detta experiment måste du ha en frusen flaska, så det måste du ha förberett tidigare. Häll sedan upp kokande vatten i en skål och sätt ned flaskan. Dock inte uppochner den här gången. Lägg sedan ett mynt på öppningen. Om du inte vill använda kok hett vatten kan du värma upp flaskan med händerna.

Resultat: När man lade myntet på flaskan och sen värmde upp flaskan med antingen händerna eller varmt vatten så lyfte sig myntet en liten bit. 


slutsats: När den iskalla flaskan värms upp av vattnet så börjar atomerna att röra på sig mer och mer, och då vill luften komma ut. Men, det är ju ett mynt i vägen. Dock är atomerna så starka att dom orkar att lyfta på myntet. Det är därför myntet lyfter på sig ibland när luften vill komma ut. Jag hade inte ett rätt i min egna hypotes. 

Felkällor: Vi hade inga felkällor. Men om flaskan hade varit lite för varm eller om vattnet hade varit för  kallt så hade man kanske inte fått samma resultat.

Labbkompis: Thilde


3. BAKPULVER OCH VATTEN BLIR KOLDIOXID


Hypotes: Jag tror att ballongen kommer att blåsas upp en del på grund av att när bakpulvret och vattnet blandas så bildas det koldioxid. Vi gjorde en bomb på en annan laboration och då använde vi enbart bakpulver och vatten, och då smällde den riktigt högt. 

Kemikalier: Ättika, vatten och bakpulver.

Material: Ballong, fryst flaska, tratt, 

Utförande: Häll ungefär 1 cm vatten i en flaska. Häll sedan i bakpulver i en ballong så att det fyller ungefär halva. Det kan vara smart att använda tratt till bakpulvret. Sätt sedan på ballongen över flasköppningen. Ballongen måste sitta tätt och inget bakpulver får ramla ner i flaskan. Lyft sedan upp ballongen så att bakpulvret trillar ner i flaskan.

Resultat: När vi hällde i bakpulvret i vattnet började det först bubbla lite i bakpulverblandningen, sen började ballongen att blåsas upp. 


Slutsats: När bakpulver och vatten blandas bildas koldioxid. Så när flaskan är helt stäng så blåses ballongen upp för att det blir mer lufttryck i flaskan på grund av koldioxiden. Jag hade helt rätt i hypotesen. I och med att vi hade gjort ett liknande experiment innan så visste jag på ett ungefär vad som skulle hända.

Felkällor: Vi hade inga felkällor på den här laborationen.

Labbkompis: Thilde


4. VAD HAR VI FÖR PH-VÄRDE


Hypotes: Jag tror att när jag blåser så kommer mitt pH-värde att vara lite surt. Men inte så mycket att hela halsen fräter sönder. Jag tror det för man hör ofta på reklamer att man ska ta ett tugummi för att typ höja pH-värdet. Det är något sådant.

Kemikalier: Indikator i flytande form och vatten. 

Material: Bägare, sugrör, vattenglas.

Utförande: Häll lite vatten i en bägare, ungefär 4-5 centimeter. Häll sedan några droppar från indikatorn i vattnet. Vattnet ska få en blåaktig färg. Blås sedan genom ett sugrör ner i vattnet en lite stund.



Resultat: När Thilde blåste i vattnet blev det efter en stund gulaktigt. Thildes pH-värde låg runt 5, alltså var det lite surt.

slutsats: När vi andas ut så kommer det koldioxid, och tänk dig vad läsk är för något. För att det ska bli kolsyra så måste du lägga till koldioxid, och dom flesta som har druckit läsk vet nog att det är lite surt. Så när vi blåste ner i vatten/indikator blandningen så blev det gult, för att vårt pH värde är surt, på grund av koldioxiden. Jag hade rätt i det jag skrev på hypotesen, det var som jag trodde.

Felkällor: Vi hade inte felkällor på denna laben heller, men om man hade tagit för lite av indikatorn så kanske man inte hade sett resultatet lika tydligt. 

Labbkompis: Thilde

Tilda


10 kommentarer:

  1. Rubrikerna var mycket bra och dom passade till laborationerna. Man förstod alla slutsatserna och dom var bra förklarade, utförandet var tydligt beskrivet och man ser vad ni gjort på labben. Allt var bra :)

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Tilda! Du skiljer på resultat och utförande och det är bra! Du har en bra rubrik man fattar vad du har gjort! :D

    SvaraRadera
  3. Rubriken var jätte bra. Du håller dig till den röda tråden inga felstavningar du har allt i uppdelat de är mycket bra. Fortsätt så tilda det är jätte bra! :D <3

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. til vom skriver do tack/abdula hassan raimobna. bästa swedia...

      Radera
  5. Det var en mycket bra text och rubrik slutsattsen var bra och allt annat

    fast du kunde skriva lite mer :D

    SvaraRadera