fredag 22 mars 2013

En recension av Sandor/slash/Ida.

Boken som jag har läst ut heter Sandor/slash/Ida. Den är skriven av Sara Kadefors som också har skrivit böcker som Borta bäst och Fågelbovägen 32. 
Som man kanske förstår på titeln så handlar boken om Sandor och Ida. Sandor dansar balett och är till mesta dels hemma i villan i Göteborg. Han har inga kompisar i början, men efter ett tag börjar han umgås med Valle. 
Ida festar nätterna långa och dricker sig full var och varannan dag tillsammans med hennes 2 kompisar Susanna och Therese. Ida bor själv med sin mamma i en lägenhet i Stockholm. Dock ligger mamman enbart i sin säng på grund av depression efter uppbrottet med Idas pappa, som nu bor i USA med en ny familj. 
Boken är skriven på 2000-talet, alltså nutid. Det förstår man på grund av vad dom använder för språk, men också för att det finns datorer osv. 

Boken handlar då som jag sa innan om Sandor och Ida. Dom hittar varandra på nätet och börjar chatta. Där får dom reda på att dom är rätt så lika, även om man kanske inte skulle kunna tro det. Sandor och Ida blir bättre och bättre vänner och börjar prata om att träffas. Sandor bestämmer sig för att åka upp till Ida och träffa henne, men efter den träffen förändras allting. 

Berättaren, Sara, skriver i tredje-person, men man får ändå chansen att läsa om vad Sandor och Ida tycker och tänker i deras huvuden. 

Budskapet med denna boken tror jag är man inte ska "tro" så mycket om personer. Bara för att Sandor dansar balett så behöver han inte vara bög, och bara för att Ida festar och är skolans populäraste tjej så betyder det inte att hon faktiskt också har känslor. 

Jag tycker att denna boken var bra. Jag gillar böcker som denna, men dock så skulle författaren ha kunnat skriva så att man inte kan förespå slutet så enkelt. Annars var den jätte bra tycker jag, den föll mig i smaken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar