onsdag 20 mars 2013

artikel-test.

Ska vi springa till Kina på Svenska lektionen istället för att lära oss om adjektiv?

Lärarna står varje dag framme vid tavlan och pratar på om antingen ekvationer eller växthuseffekten. Att det då finns elever som inte orkar att sitta still i 70 minuter är då inte så konstigt. Vi barn har mer energi än vad någon annan har, och därför tycker jag att man ska lägga någon extra timme idrott varje dag, både för våran skull och för lärarnas. 

Det är Svenska lektion och läraren står och pratar på om verb och adjektiv. Du själv kanske förstår exakt vad det är läraren pratar om, men det finns alltid den personen i klassen som sitter och hoppar på stolen och har sådan energi att hen kan springa till Kina om den så vill. Att läraren då blir irriterad har jag full förståelse för. Jag tror att du själv vet hur det känns när man står framme vid tavlan och ska göra ett reportage om någonting, men det är ingen mer än läraren som lyssnar på dig.

Tillslut kommer det att komma en dag då läraren blir så trött på energiknippet att hen skickar ut personen från klassrummet. Så hur ska man göra för att få eleven att förstå, att den måste göra sitt bästa för att sitta still, och försöka att inte tänka på hur många myror i benen som den har.

På Tisdagsmorgonen har klassen idrott. Personen som alltid har mycket energi har äntligen fått springa av sig och läraren märker skillnad på personen direkt när hen kommer innanför dörren till klassrummet. Idag kan energiknippet lära sig allt om adverb, eller lära sig stava det ordet som dom flesta alltid stavar fel på i uppsatserna. Lärarna bestämmer sig för att göra någon enstaka rast lite längre, så att alla eleverna får chans att spela King lite mer, eller få hinna köra en runda extra på pantgömme. Men vad gör alla då? Jo, dom sätter sig vid sina skoldatorer och spelar antingen det populära spelet Minecraft, eller bara snackar med kompisar på Facebook. För nu skulle dom kanske kunna hinna att bygga klart det där huset som dom har byggt på så länge på Minecraft, eller kanske hinna redigera en bild och skicka till sin kompis på Facebook.

När lärarna inte kan påverka något gör eleverna alltid det som är enklast. Alla vet längst inne att dom längtar efter att få krossa den andra klassen i fotboll som dom alltid brukar göra på den stora turneringen, eller få köra pantgömme som man alltid har tyckt är så roligt. Men det är ingen som vågar ta steget fram att bara fråga, "Är det någon här inne som utmanar mig på fotboll?". Ingen vill sticka ut, eller skämma ut sig. Därför gör alla bara det gamla vanliga, sätter sig vid sina datorer och stannar vid dem resten av rasten.

Men om man då lägger in ett extra pass idrott i veckan, så kommer alla att få chansen att springa av sig lite mer, och dom som inte håller på med någon idrott på fritiden kan förstå att det där med sport kanske inte är så dumt ändå. De flesta kommer känna sig mycket piggare, och orkar att ta in allt som Svenska-läraren pratar om. Läraren kommer inte vara så trött på eleverna varje dag för att dom pratar för mycket eller för att dom springer runt för mycket i klassrummet.

Allt detta som jag precis har beskrivit är min vardag, jag känner igen mig i precis varje ord. Det gör nog även många andra också. Jag tror att alla har den personen i klassen som alltid har överdrivet mycket energi och bara vill springa runt i klassrummet. Att då lägga in ett eller två extra pass idrott i veckan hade inte gjort något. Min egna klass idrotts lärare har lärt oss att när man idrottar släpper man ut så kallade endorfiner. Det gör att man blir glad och orkar mycket mer. Så att lägga in ett extra pass idrott hade inte varit ett dåligt beslut av rektorerna på många skolor i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar