tisdag 26 mars 2013

HÄSTKÖTT I LASAGNE


















I början av Februari kom det fram att Findus hade sålt lasagne som innehöll mer än 90% hästkött i Storbritannien. Snabbt efter det stoppades försäljningen även i Sverige eftersom det var samma tillverkare. Den 8 Februari blev det bekräftat, nötköttet var inte nötkött, det var hästkött. Tydligen kommer köttet från början ifrån Rumänien som efter det säljer det till Luxemburg. Efter att Findus kommit fram med uppgifter om hästkött rasade det bara in med nya. Tydligen är det inte enbart Findus som ska ha använt sig av hästkött, utan även Hemköp, Willys, Ica, Coop och Familjen Dafgård har kallat tillbaka några av sina produkter.

Jag tycker & tänker: 
Att folk äter hästkött har jag ingenting emot. Men då måste det stå det på förpackningarna så att man VET OM att man äter det. Jag skulle dock aldrig kunna göra det, eftersom att det skulle kännas fel mot alla mina kompisar som har egna hästar. Som att äta upp deras familj ungefär. Jag skulle dock också vilja veta hur dom har behandlat hästarna som har blivit till mat. Om det är avlivade hästar som kanske har brutit ett ben hos den förra ägaren, eller om dom har haft hästarna instängda så att dom har fått leva ett hemskt liv.

källor:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16202451.ab
http://hn.se/nyheter/sverige/1.1935351-hastkottsharvan-vaxer-allt-mer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar