onsdag 13 februari 2013

KOMMER JORDEN ATT GÅ UNDER IMORGON?


Kommer jorden att gå under imorgon, eller är det vi människor som kommer att gå under? Finns det egentligen något att gör åt problemet eller komma det att fortsätta såhär föralltid? Jag vet vad jag ska försöka göra år det, men vet du? 

Att klimatet på jorden förändras vet vi nog alla. Men vad är det som händer och hur påverkar det oss? Även om vi inte märker det så förändras klimatet sakta men säkert hela tiden. Men det är egentligen inte jorden som mår dåligt av det, för jorden skulle nog kunna anpassa sig till ett nytt klimat. Det har den klarat innan. Men kan vi anpassa oss till det?

Växthuseffekten har egentligen alltid funnits, och tur det, för annars hade det nog varit svårt för oss människor att leva här. Men den blir för bra. Växthus-gaser som koldioxid släpps ut mer och mer och då blir även atmosfären tätare. När atmosfären då blir tätare släpps solstrålarna in i vårat "växthus" men det blir mycket svårare för dom att ta sig ut. Det gör att jorden värms upp mer och mer. 


Om inte den den förvärrade växthuseffekten stoppas, kommer ställen som redan nu har mycket torka eller översvämningar få det värre. Djur-arter dör ut för att deras miljö som dom lever i försvinner och dom har ingenstans att ta vägen. I t.ex. Afrika där det är mycket svält kommer det inte bli bättre. Om det blir torrare i marken kommer man inte att kunna odla mat, och då får folket inte lika mycket heller. Bara av att läsa detta märker ni nog hur allvarligt detta problem är. 

Dom flesta har nog hört om växthuseffekten på nyheterna på tv eller läst om det i tidningen, men man har nog inte förstått vad det egentligen handlar om. Det var inte förrän i 6:an som jag själv lärde mig om vad det egentligen var och blev faktiskt mycket rädd för vad som kunde hända. När jag var hemma kunde jag sitta och vänta på att jorden skulle gå under på en sekund för att det blir lite varmare. Men jag lärde mig senare att när klimatet förändras händer det inte över en natt, utan under en väldigt lång period. Men jag har också lärt mig hur man kan stoppa det. 

Dom flesta vet nog att det är bilarna som står för det mesta av alla gas-utläpp, så därför vill  man att alla ska åka mer buss och tåg. Att använda sig av det som finns naturligt hjälper också klimatet. Därför försöker man använda sig av solpaneler och vindkraftverk för att få energi. Men detta är dock inte det enda man kan göra. Man kanske tänker att små saker inte spelar någon stor roll i klimat-förändringarna. Att det kanske inte gör något om jag några gånger inte stänger av datorn eller andra liknande saker. Men i det stora hela så gör det stor skillnad. Jag brukar tänka på att stänga av nätverks-routern på natten så att den inte står och drar ström när man ändå inte är inne på internetet. Jag drar även ut laddar-sladden till min mobil på natten när jag har laddat klart min mobil. Dessa två saker låter som mycket små grejer som inte gör någon skillnad alls. Men tro det eller ej, det gör det. Man måste börja någonstans, och här börjar jag. 




dessa källor använde jag: 
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/vaxthuseffekten-1.3844




4 kommentarer:

  1. Rubriken är riktigt bra, den är lockande. Ingressen var bra och avslutet är verkligen hur bra som helst, de hängde ihop bra också. Det är bra att du använder dig av överrubriker och du skriver bra och varierar språket. Du håller dig till den "röda tråden" bra, men om du har någon källa så skulle du gärna få skriva ut den :)

    SvaraRadera
  2. Du skriver bra med gott om skiljetecken och storbokstav, rubriken är lockande och ingressen och avslutet hörde ihop bra. Avslutet var jättebra och du varierar språket väl. Du har med egna tankar och håller dig till den röda tråden genom hela artikeln. Om du använde någon källa när du skrev artikeln så får du gärna skriva ut den! Bra! :)

    SvaraRadera
  3. Rubriken är lockande. Ingressen är lockande och mycket bra skrivit. Bra tänkt där med rubriker där till styckena, man blir mer intresserad då och får en uppfattning om vad det handlar om. Men skrev du någon gång vad växthuseffekten är för något? hur de går till? hehe, kommer inte ihåg.... Men bra skrivit tilda MYCKET bra ;)))))))

    SvaraRadera
  4. Det var bra, rubriken gjorde så man ville läsa mer, och ingressen var bra! :D

    SvaraRadera