onsdag 2 april 2014



I Söndags var det dags för den allsvenska premiären. Många fotbollssupportrar var taggade på att äntligen få se sina favoritlag spela igen. Men matchen mellan Helsingborg och Djurgården hann inte ens börja förrän det som inte är tillåten hände. Ett bråk bröt ut i centrala Helsingborg, och det utvecklades till en misshandel. Misshandeln gick så långt att en man i 43 års åldern fick en flaska i huvudet och senare avled på sjukhuset av sina skador. Dock vet man inte om mannen dog av skadorna från flaskan eller från att ha slagit i huvudet vid fallet.
När de andra djurgårdsfansen under matchen fick reda på nyheten om den döda supportern tog sig ett antal person in på planen och matchen fick avbrytas efter 41 minuter.

De kommande dagarna efter dödsfallet har händelsen varit ett stort samtalsämne på många av de sociala medlerna, och på t.ex twitter trendade hashtagen #DetRäckerNu. Detta för att visa stöd både för den avlidnes familj men också för att försöka sätta stopp för våldet inom fotbollen.

jag tycker & tänker: 
Som jag skrev där uppe så var detta ett väldigt hett samtalsämne på twitter dagarna efter händelsen. Bland annat dök dessa två tweets upp i mitt flöde:

De fångade verkligen min uppsamhet när jag såg dem, och jag satt en väldigt lång tid och tänkte på detta. Precis som "@janinaniemi" skrev så var denna man antagligen någons man, någras pappa och det bästa som hänt i någons liv. Sen blir han dödad på grund av att han har "fel" färg på sin tröja. När man läser detta flera gånger så hör man ju väldigt tydligt hur fel det låter. 

Jag tänkte ha ett så kallat "perspektivbyte" här, men hur enkelt är det att sätta sig in i denna mans fru/sambos/flickväns situation och försöka förstå hur det känns att få sin man dödad. Jag vill heller inte sätta mig in i någon av denne mans barns situation. 
Så därför sätter jag mig in i en av de andra djurgårdsfansens situation. 
Att vara en supporter av något är nästan likadant som att ha en extra familj. 


http://www.dn.se/nyheter/sverige/supporter-dod-efter-brak-i-helsingborg/
http://www.svd.se/sport/allsvenska-premiaren-i-helsingborg-avbruten_3416538.svd
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2326657-djurgardssupporter-dod-efter-brak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar