måndag 21 april 2014

praouppgiften-stantons

Platsen som jag har praoat på heter Stantons Pizzeria och ligger i centrala Falkenberg. Precis som man hör på namnet så är det en pizzera, men de har även en stor och fräsh salladsbar där man kan köpa skaldjurssallad, pasta- och kycklingsallad osv.
Att äga en pizzeria i Falkenberg är inte det enklaste då staden har väldigt många pizzerior. Falkenbergs Pizzeria, Havets, En Till och La casa är bara några av dem. Enligt mig är dock Stantons de som har godast pizzor, och även bäst utbud.

Stantons har 10 stycken anställda, men sen finns det även sommarjobbare. David, chefen, sa att runt 75% av de anställda var killar och medelåldern ligger på 30 år, vilket jag verkligen märkte av när jag var där då det inte fanns några "äldre". För att kunna jobba på Stantons behöver man ingen specifik utbildning, men det är en fördel om man har gått hotell/restaurang utbildningen på gymnasiet. Detta är dock inget obligatoriskt.
På ett år omsätter verksamheten runt 6 miljoner kronor, jag vet dock inte om detta är en "normal" omsättning för en pizzeria.

När jag frågade vad ingångslönen låg på så svarade han att det var enligt kollektivavtalet. Jag vet dock inte vad detta betyder, utan får ta reda på det.
Något som ingår i detta kollektivtalet är dock ett reducerat pris på maten de serverar.

Pizzerian tillhör en fackförening som heter HRF (Hotell och Restaurang förbundet).

Något som jag själv märkte av när jag var på arbetsplatsen var att de inte hade någon sortering av deras skräp förutom konservburkar, glasflaskor, pizzakartonger och läskburkar. När jag skulle ställa en tallrik i diskmaskinen som var full av matrester, servetter och kapsyler slängde jag exakt allting i en svart sopsäck. Detta gjorde mig lite besviken då jag tror att restauranger har en stor påverkan på miljöförstöringarna. När jag sedan frågade chefen om de hade några miljömål var jag inte förvånad över att svaret var nej.
Jag hoppas verkligen att detta är något som de ändrar på inom snar framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar