måndag 7 april 2014

Praodagbok dag 1

När jag tog bussen mot stan hade jag verkligen blandade känslor. Jag var oerhört nervös för hur det skulle gå, men också väldigt förväntasfull. Jag möttes i dörren på Stantons av en man vid namn David som var sjukt trevlig. Jobbade gjorde även en tjej som hette Viktoria som var min handledare under dagen.
Det första jag gjorde var att hjälpa Viktora med att förbereda klart salladerna som man sedan skulle använda om någon köpte take away.

När vi var klara med det visade hon mig runt var lagret fanns, var diskrummet fanns och några andra rum som var bra att ha koll på. Väl klara med det så fick jag skära upp paprika och även rensa tomaterna för att de skulle ha på lager om det tog slut i disken. Jag fick även skala ägg vilket jag inte direkt är proffs på, men det gick bra ändå. I början var jag hela tiden rädd för att göra något fel och att det skulle gå helt åt skogen, men de personerna som jobbade där gjorde också fel och tillslut så började jag nog slappna av mer.

När klocka var 11 så öppnade restaurangen och folk började strömma in. Då gick jag dock iväg för jag skulle till tandläkaren, och detta hade jag ringt och sagt till om dagen innan så det var okej att jag gick. När jag kom tillbaka från tandläkaren var klockan runt 12 och ruschen hade börjat. David satte mig direkt i arbete och visade mig hur man gjorde i diskrummet.

För många kanske det låter väldigt tråkigt att få diska, men ska jag vara ärlig så var det faktiskt inte det. De andra i personalen strömmade hela tiden in med massor av tallrikar, glas, tomma burkar osv, så det fanns hela tiden saker att göra. Samtidigt så kom det ibland in någon av personalen i rummet för att prata lite och visa hur olika saker fungerade.

Vid 14.00 slutade jag min dag, och då fick jag välja vad jag ville ha för lunch. Jag valde att plocka ihop min egna sallad som bestod av pasta, kyckling, paprika och lite mer grejer.

Jag har verkligen haft en väldigt bra första dag, och är sjukt nöjd med mitt val av praoplats. Alla är oerhört trevliga och jag trivs verkligen. Så nu ser jag fram emot ännu en dag på Stantons för att se vad den har att erbjuda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar