tisdag 10 september 2013

veckans nyhet, v.35

GASBOMBER I SYRIEN

Under ett års tid har det varit inbördeskrig i Syrien. Det började med att många andra arabländer demonstrerade mot sina diktatorer, på grund av orättvishet. Även många syriska invånare började demonstrera mot deras ledare. Det slutade med ett inbördeskrig, som fortfarande pågår.

Assad, ledaren vill fortfarande vara i makten. Så det finns nu uppgifter om att kemiska stridsvapen har använts. Detta hände den 21 augusti, men ingen kan veta säkert om det är sant eller inte då Syrien är väldigt instängt. Det finns dock väldigt många bevis på att det ska vara sant. Kemiska vapen är förbjudet att använda i krig, så USA har nu tankar på att "straffa" syrien. 

jag tycker & tänker: 

I detta fallet var det hundratals personer som dog. Hundratals oskyldiga personer som miste sitt liv. Många av personerna var barn, som av ren otur var på just det stället där "gasen" utlöstes. Detta är hemskt, och jag önskar av hela mitt hjärta att alla krig i världen kommer sluta någon dag.

Men vad gör vi i omvärlden egentligen för att få detta att sluta? Visst, FN har säkert folk där som försöker göra fred, men vi andra? Vi gör inte så mycket alls. Det känns, iallafall enligt mig, som att vi väntar på att någon annan ska agera, så vi senare kan hänga med. Kanske behöver Obama bomba stället, för att få personerna i Syrien att förstå att det hjälper inte med våld, och visst då kanske han kan få göra det. Men om han inte gör det, då måste vi andra gör något också. Och om det då betyder att vi ska skicka pengar, ja då kanske vi behöver göra det.

De flesta vet, att någon gång så kommer detta kriget att sluta. Men när? Är det om 50 år, eller är det om 2 år? Ingen vet, och vi kommer heller inte få veta det om vi inte agerar. Jag vet, att mina argument låter rätt så hemska, men jag tror att det bara är sanningen. Och om det inte är det, då står jag för det jag har sagt.
Det jag syftar på är dock att det inte finns folk som inte gör något, för det finns det. Sen också att folket i Syrien har fel, för det har de verkligen inte. Det är däremot deras ledare som måste tänka på vad han ska göra, och kanske inte göra. Dock så finns för många personer som inte gör något, och det måste vi ändra på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17366596.ab
http://www.gp.se/gptv#DUt7DJbHwzRejlTOPkPJMg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar