onsdag 18 september 2013

RECENSION OM "Vad är grejen med franska revolutionen?"


På 1700-talet styrdes Frankrike av Ludvig XVI. Han hade väldigt mycket pengar, och även all makt. Dock användes pengarna på fel sätt. Kungen hade t.ex. väldigt många arméer som var ute och krigade i andra delar av världen. Ludvigs fru Marie Antoinette använda även stora delar av pengarna till att unna sig nya kläder och smycken.
Folket var inte alls nöjda med detta, och mer nöjda blev de inte när kungen uteslöt folkets rösträtt. Efter detta blev landet i så mycket bättre. Det blev missväxt, och priset på bröd steg. Eftersom att folket inte hade såpass mycket pengar svälte de.
Sommaren 1789 samlades folket i en tennishall i paris för att "demonstrera". Den 14 Juli stormade de även Bastiljen för att få fram vapen. Kungen samlade sin armé för att stoppa folket. Det var detta som startade Revolutionen, och under de 10 nästa åren krigade Frankrike mot andra stormakter i Europa. År 1799 tar Napoleon över som kejsare, och det var även då som revolutionen slutade.

Jag tycker & tänker: 
Enligt mig tycker jag att det var bra att den franska revolutionen härjade i Frankrike. Dock var det inte bra att 100 tusentals personer dog, men det gjorde att Frankrike nu är ett bättre land.

Folket förstod att den monarki, eller som jag egentligen skulle vilja kalla det: Diktatur, som det var i landet på den tiden inte var rättvis. Och hade egna ideologier om hur landet skulle styras.
Jag tycker även att folket skötte det på ett bra sett. De samlades tillsammans, och även stöttade varandra.

Jag tycker att det även var bra att detta hände såpass tidigt i vår historia, då man nu kan se att Frankrike är ett mycket bättre land. Tack vare denna revolutionen styrs även andra länder nu på ett mycket bättre sett, och de personer som är högre upp i makten inte har lika många privilegier. Även om de har en republik, så har landet ändrats till en demokrati.
I detta fallet tror jag att man inte hade kunnat göra på något annat sett. Det funkar inte att säga till kungen att "vi är inte nöjda". Då kan han enkelt hugga halsen av er.
Visst, i detta fallet dog väldigt många invånare i Frankrike (och även andra länder), och det är inte alls bra. Det fanns familjer som förlorade släktingar, eller nära vänner. Jag tycker att det är hemskt, att en revolution ska hända på detta sättet, men jag tror inte att man hade kunnat göra det på ett bättre sätt.

Jag antar att om jag hade fått medverka i denna revolutionen så hade jag inte gjort så stor påverkan. Jag hade varit för rädd för att dö tror jag, så jag hade antagligen försökt fly till ett annat land. Det låter fegt, men det är faktiskt bara sanningen. Jag hade varit den personen som sitter hemma i min säng och önskar att detta kriget skulle ta slut någon dag, och bara hoppas på att jag inte skulle bli dödad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar