söndag 15 september 2013

RECENSION OM UTVANDRARNA

Filmen heter Utvandrarna, och är baserad på en bok skriven av Vilhelm Moberg, med samma namn. Boken skrevs i mitten på 1900-talet, och filmen gjordes kort därefter. Denna film är en typisk bild över hur Sverige såg ut på 1800-talet, och hur svenska bönder levde då.

Filmen, och även boken handlar om familjen Nilsson. Familjen består av Karl-Oskar, Kristina, deras 3 barn, Karl-Oskars bror och även Karl-Oskars föräldrar.
Karl-Oskars far var en gång ute för att jobba på åkern, när han en gång lyfte en stor sten tappade han den rakt på sitt ben. Benet blev väldigt skadat, och fadern kunde inte längre ha kvar sin går. Hans förstfödde son Karl-Oskar fick då ärva den. Nu fick han även chansen att gifta sig med sin kärlek Kristina, när han skulle få ha ett eget hus. Några år senare bor Karl-Oskar och Kristina fortfarande kvar på gården, fast nu med en hel drös ungar.

Familjen kämpar på, för att få allting att gå ihop. Dock inte på det sättet som vi gör nu, utan för att överleva. Det finns inga maskiner, utan man får göra allting för hand. Om det inte kommer något regn på sommaren, ja, då är det kört.
Kristina väntar sitt fjärde barn, och redan nu på sommaren förstår dom att vintern inte kommer bli enkel. Ännu värre blir det när huset där all säd ligger brinner upp. Allting är borta. Som tur var har Kristina gömt undan en del mat, i fall om att det skulle blir kris.
När vintern väl har börjat tar den maten snabbt slut, och barnen får vänja sig vid att få i sig ytterst lite föda var dag.
En dag mitt i vintern ska Kristinas nyfödde son Anders-Harald döpas, och Kristina tar fram de sista av de undangömda kornen som sedan blir till korngröt. Undertiden som Kristina förbereder maten smyger deras ena dotter Anna runt i huset, och känner lukten av gröten. På några få sekunder är hon framme vid skålen, och stoppar fingret i maten. Kristina föser snabbt bort barnet, och går och gömmer undan maten så den kan få gäsa ifred. Anna ser dock var hennes mamma gömmer undan maten, och när Kristina väl är borta springer Anna fram.

Senare på kvällen har ingen i familjen sett Anna på ett väldigt långt tid, så de börjar bli oroliga. Efter mycket letande hittar de flickan liggandes på golvet, jämte ett halväten skål med korngröt. Flickan var så hungrig att hon inte kunde slita sig från gröten. Ovetandes om att den inte hade gäst färdigt. Detta resulterade i stora magsmärtor, men även också en sprucken magsäck. Dagen efter hade gud hämtat flickan, och detta blev startskottet för familjen Nilssons resa mot Amerika.

Som ni kanske förstår så är filmen väldigt gammal, så människorna som är med i filmen pratar väldigt annorlunda mot hur vi pratar idag. Dock finns det fortfarande personer som pratar likt personerna i filmen nu också, men det är inte alls lika många.

Och budskapet? I filmer likt dessa så tycker jag det finns så många, det beror helt på hur man tolkar hela filmen. Men jag antar att vi som lever på 2000-talet ska få en bild av hur det faktiskt såg ut förr, och det inte var så enkelt att leva på den tiden. De vill antagligen att vi ska förstå att vi faktiskt har det väldigt bra där vi lever just nu, med ex. våran sjukvård. Om vi har brutit ett ben får vi snabbt hjälp, eller till och med om vi har fått en hjärtattack. Om det hade varit för runt 200 år sedan så var det inte många personer som överlevde en hjärtattack. Så ja, jag antar bara att vi ska vara glada för de vi har.

Jag tyckte filmen var bra, dock inte den bästa jag har sett. Enligt mig så var den mycket intressant, eftersom jag är väldigt intresserad av historia. Det är kanske inte så att jag skulle välja att kolla på filmen när jag är hemma, så bra tyckte jag inte att den var. Men om man vill kolla på en film som speglar 1800-talet så tycker jag verkligen att man ska kolla på denna.