måndag 23 september 2013

Sammanfattning av "Amerikanska revolutionen" kortfilm

Amerikanska revolutionen

Den Amerikanska revolutionen startade år 1765, och slutade år 1783. Det startade genom att Amerika enbart var ett land uppdelat med kolonier, ägda av andra länder. Den västra delen av det nuvarande USA ägdes av Spanien, den centrala delen och nordöstra ägdes av Frankrike och den östra delen ägdes av Storbritannien. 
Frankrike och Storbritannien ville båda ha mer land, och började att kriga. Detta blev starten till det 7-åriga kriget. Storbritannien lade mycket av deras pengar på att få en så bra arme som möjligt, och det resulterade även i vinst. Det vinnande landet vann mer mark, men hade inte längre några pengar över. 

Kungen, George III, bestämde då att alla kolonisterna skulle betala skatt. Detta var inget kolonisterna gick med på utan att de fick vara med och bestämma. Kungen var emot allting som hade med att de skulle få bestämma, så till slut bestämde han att den enda skatt kolonisterna skulle betala var te-skatt (betala för hur mycket te, de dricker). Detta beslutet fungerade inte länge, och det slutade med att invånarna slängde allt te i havet för att demonstrera. Demonstrationen blev startskottet för den Amerikanska Revolutionen. 

jag tycker & tänker: 
Om vi säger att idag, är det den 10 Juni 1873. Det Sjuåriga kriget har tagit slut, och Storbritannien blev den slutliga vinnaren. Det har dock slut på pengar, och jag som är en kolonist, blir tvungen att börja betala skatt. Vi har redan tomt med pengar, och går inte med på skatteförslaget om vi inte vårt samhälle ändras till ett demokratiskt ställe. Tillslut bestämmer kungen att vi enbart ska betala te-skatt, vi vill dock inte betala någon skatt om vi inte får ut något från det. Det bildas tydliga orättvisor i landet, och vi måste göra något mot detta.

Jag, som en av kolonisterna, vill försöka att lösa detta utan våld. Ingen vill någonsin förlora en nära vän, eller en familjemedlem. Jag förstår, att mitt försök att lösa det utan våld inte kommer att fungera, men jag vill ändå göra ett försök.


Från en början samlar jag ihop de människor som bor i min by. Vi samarbetar, och försöker komma på nya ideologier, och bestämmer oss för att göra någon sorts av demonstration mot kungen. Jag vet, att i de flesta lägen, så löser sig faktiskt problem genom prat. Genom kungens sekreterare försöker jag att få fram det brev som vi tillsammans skrev, och får enbart hoppas på att det kommer lösa sig.


Vi förklarar i brevet att vi kan tycka det är okej att betala skatt, om det inte är någon diktatur längre, och kungen heller inte ska ha lika mycket privilegier. Jag, som för fram brevet vet att jag riskerar mitt liv för detta, men jag står för min åsikt, och om jag så ska dödas för att landet ska bli en bättre plats att leva på, så får det bli så.


Även om vi har många andra exempel på att krig kanske löser problem, så tycker jag vi måste komma på ett nytt sätt som vi kan göra revolution på. 

Om man t.ex. tar Andra Världskriget. Efter det kriget så är världen en så mycket bättre plats för oss att leva på, då det är så många fler människor nu än då, som förstår att alla är lika mycket värda. Problemet med detta är att så många personer får lida, för att vi senare ska få det bättre. För vissa kanske detta är okej, men det är det inte för mig. 

Jag är verkligen glad att det finns folk som vågar stå upp mot personer som har mycket makt. För de offrar verkligen sitt liv för att de andra invånarna i landet det bor i ska få en bättre framtid. Kungen hade såpass mycket makt på den tiden, att om något skulle säga något som var emot honom så skulle han kunna halshugga personen. Men tack vare vissa personer så är världen nu en bättre plats att leva på, och det hade den kanske inte varit utan de personerna. 
Vi hade kanske inte haft demokrati i stora delar av världen nu, om de inte hade kämpat för sin vilja. Så jag antar att denna text är riktad till de personer som står för sin vilja, och även kämpar för att jorden ska bli en bättre plats att leva på. Jag är glad att ni finns, och hela världens befolkning har er att tacka. 

4 kommentarer:

  1. Sammanfattningen av revolutionen har du skrivit bra, och du har förklarat den på ett bra sätt. Du ger förslag på lösningar och du har fört fram dina egna åsikter på ett bra sätt. Du ger många bra exempel på vad du menar, och du har bytt perspektiv, vilket är bra. Du har fått med alla begreppen som hör till revolutionen, och du förstår vad dom betyder. Du har också använt bra källo som man kan lita på.
    Tycker hela denna texten är jättebra och inte alltför lång, bra jobbat :D

    SvaraRadera
  2. näääää fyfan vad jävla dålig

    SvaraRadera
  3. Härlig sak grej detta fick mig till A GÖTT!

    SvaraRadera