måndag 13 januari 2014

Mina textilslöjdsgrejer

Jag har bestämt mig för att göra en t-shirt på grund av att det inte är ett jättesvårt arbete, men att man kan avancera det på grund av hur den ska se ut. Den behöver inte ta så lång tid att skapa, men jag vill hellre göra den noggrann och enkel än slarvigt och väldigt svår. Jag hade tänkt mig en t-shirt där halva är av "Singlejersey" som är ett trikå, 100% bomullstyg, och den andra delen ska vara ett tyg som heter "Munken snökatt", och är av 100% bomull, även detta trikå. 

Som sagt hade jag tänkt innan att jag skulle göra en t-shirt, men visste inte riktigt hur den skulle se ut då jag inte ville ha en helt vanlig vit t-shirt. När jag då kom på att halva t-shirten kunde vara av något annat tyg så bestämde jag mig för det direkt.
Min tanke för att koppla denna t-shirt till temat är: I Hinduismen (och Buddhismen..?)så går munkarna och sopar gatorna rena från insekter på grund av att det kan vara en tidigare människa som är det djuret. Det jag menar är att i Indien så är karma viktigt, och om man har haft väldigt dålig karma i sitt tidigare liv så kan man återfödas som en insekt. Därför sopar munkarna vägen framför sig för att de inte vill döda en tidigare människa. Alltså är människor och djur lika värda, och därför gör jag en t-shirt med både vitt tyg (som symbolerar människorna) och snöleopards tyget som symbolerar djuren. 
Jag började skissa lite, och här är tre olika designer på t-shirten:
Dock har jag inte valt om jag ska skapa den som är längst upp till höger eller vänster, utan jag tror att jag bestämmer mig för det när jag börjar göra den. 
Här är en bild gjord i photoshop på hur den troligen kommer att se ut: 

Jag har valt just bomullstyget på grund av att den har den stretch jag vill ha, den är tillräckligt skönt att ha som en t-shirt men också för att det är väldigt enkelt att sköta (oftast bara 40° i tvätten). Det andra tyget (munken snökatt) är 100% bomull, men är dock inte ett "vanligt" t-shirt tyg utan det är ett joggingtyg. För mig gör det dock inget då jag bara tycker att det kan bli häftigt med vanligt tunt t-shirt tyg och jogging tyget. Bra är också att båda tygen har exakt samma skötselråd. Om det inte hade varit det hade jag stött på problem och antagligen fått välja ett annat tyg. Ett problem som hade kunnat uppstå är att man hade fått ett klumpigt intryck eller känsla av t-shirten.

Att använda två tyg som inte är av samma grovlek tror jag inte kommer att spela någon roll, utan att man kommer att kunna gå en dag i skolan utan att tänka på "oj, vad konstigt det känns att ha två olika material på kroppen". Jag är däremot väldigt glad att jag valde att använda mig av två olika tjocka trikå-tyger för det gör att t.ex. på sommaren så är den inte för varm men inte för kall heller.

Lektion 1 (Onsdag v.3): Den första lektionen började vi inte jobba med kläderna utan vi gick enbart igenom små saker.

Lektion 2 (Onsdag v.4): Vi fick chansen att lära oss de nya symaskinerna så vi sen kan börja sy ihop våra kläder. Dessa symaskinerna tycker jag är mycket bättre än de förra (iaf det jag har sett) och jag tror att det kommer bli enklare att sy.

Lektion 3 (Onsdag v.5) Jag sökte runt på internet för att få idéer till hur min t-shirt skulle se ut och började även skissa. Några av mina insporationskällor var http://www.fresh-tops.com/ och http://www.batoko.com/ . Dessa sidorna har väldigt snygga kläder som passar in på min stil så därför valde jag att kolla på dessa.

Lektion 4 (Onsdag v.6): Jag och Thilde hjälpte till att mäta våra mått runt bland annat bysten, midjan, stussen osv. Detta för att vi ska få ett så personligt plagg som möjligt som passar en själv bäst. När man sedan hade fått sina mått kunde man räkna ut vilken storlek det var (34, 36, 38 osv). Detta för att kunna välja vilken mall man skulle klippa ut.

Lektion 5 (Onsdag v.7): Jag gjorde klart alla mina ritningar och skisser. (som ni ser där uppe)

Lektion 6 (Onsdag v.8): Jag kommer tyvärr inte ihåg vad jag gjorde på denna lektionen.

Lektion 7 (Onsdag v.9): Vi alla gjorde provet.

Lektion 8 (Onsdag v.10): Vet tyvärr inte vad jag gjorde denna lektion.

Lektion 9 (Onsdag v.11):  Jag och Thilde målade av mönstret för t-shirten på ett papper vilket tog hela lektionen.

Lektion 10 (Onsdag v.12): Jag var inte med på denna lektionen på grund av Volleyboll.

Lektion 11 (Onsdag v.13): Jag målade av mönstret för den vänstra framsidan av t-shirten på det mönstrade snökatt tyget. Viktigt när jag la ut mönsterdelarna var att ha det i trådrakan. Detta för att tyget inte ska vrida sig i tvätten. Sen klippte jag ut det med en sömsmån på ungefär 1-1.5 cm. Sömsmån har man på grund av att sen kunna sy ihop plagget med en marginal. Jag hann även måla ut linjerna för det vänstra bakstycken med en sömsmån på 1-1.5 cm.




Lektion 12 (Onsdag v.14): Eftersom att jag hade målat ut linjerna för bakstycket förra veckan så klippte jag nu ut det. Nu hade jag då ett framstycke med "snökatten" och ett bakstycke. Detta var ju enbart den halva t-shirten, så när jag skulle göra bakstycket på det vita bomullstyget la jag bara den andra delen av bakstycken (som redan var utklippt) på. Jag gjorde detta för att då får man en exakt likadan del fast på motsatt håll. Samma sak gjorde jag sen med framstycket. Hann även klippa ut detta.



(Skrivet Måndag 31 Mars) Jag har nu hittils bara klippt ut två delar av min t-shirt, men jag känner på mig att den faktiskt kommer bli bra. Bara jag jobbar på bra och gör allting noggrant så hoppas jag att den kommer blir riktigt snygg.
Något som jag hade kunnat tänka på innan var att jag hade kunnat jobba lite mer effektivt på de förra lektionerna så att jag hade fått mer gjort. Det svåraste i detta arbetet kommer nog vara när vi ska sy ihop delarna så att det ska bli rätt och då kanske man hade velat ha hjälp från Veronica, men eftersom att hon slutar så får vi klara oss utan. Man kommer antagligen då behöva ta hjälp av t.ex. youtube för att få till ett bra plagg. Som tur var har vi även beskrivning i våra papper där det står varje steg, så det löser sig nog.

Så det jag ska göra näst är att klippa ut resten av delarna för att sedan börja sy ihop. Viktigt att tänka på när jag ska sy är att inte använda en vanlig raksöm, för då spricker tyget enkelt när det töjs ut. Om man då inte har en specialsöm för elastiska tyger så kan man använda sick-sack-söm. Innan man börjar sy så kan man eventuellt tråckla (detta gör man för att se så att plagget passar och så man inte behöver sprätta upp och det blir fel när man syr), och plocka sen väck sömmarna. När man har sett att det blir rätt så lägger man fram- och bakstycke rätsida mot rätsida för att sy ihop axelsömmarna. Sen ska man vika muddkanten till halsringen på längden (för att få en snygg kant) och sy fast den. Man börjar sen sy ärmarna rätsida mot rätsida mot ärmhålen. Viktigt att kolla så man får rätt ärm i rätt ärmhål. Sen ska man lägga tillrätta plagget med rätsida inåt och sen börja sy ärm-sidsömmarna i en enda lång söm. Det sista man ska göra är att fålla nederkanten och ärmarna.

Jag är väldigt taggad på att börja sy ihop min t-shirt för jag tror att resultatet kan bli bra. Hittills är jag även nöjd med de tygerna som jag har valt för att de både är väldigt komfortabla, snygga och lättskötta. Om t-shirten liksom skulle bli smutsig så är det bara att lägga den i en 40° tvätt så blir den ren.

Jag är även glad att jag valde just det vita trikåtyg som jag har valt för den vita färgen är exakt likadan som den vita färgen är på tyget "snökatt". Jag tror att det blir snyggare när färgerna passar ihop!
Just en sånhär t-shirt är rätt så populär på stora klädhemsidor, och även leopard/snökatt mönstret är väldigt populärt så det var nog därför jag fick upp ögonen för mönstret från första början. Och jag är glad att jag valde att göra något med mönster då min garderob enbart består av svarta eller vita kläder.

Om jag av någon anledning inte blir nöjd med min t-shirt när den väl är klar så är jag ändå en erfarenhet rikare och vet kanske tills nästa gång vad jag ska göra bättre! Dock ska jag göra mitt bästa för att jag verkligen ska bli nöjd med det.

3 kommentarer:

  1. Jättebra, intressant och nytänkande. Du har hittat rätt i uppgiften samt i temat, mycket bra tänkt i motiveringen. Har du funderat på hur de olika grova materialen kommer bete sig på kroppen när de är så olika? Du ligger på en mycket utvecklad nivå just nu.

    SvaraRadera