tisdag 28 januari 2014

mina träslöjds-grejer

Jag har valt att göra en volleybollspelare på grund av att jag älskar volleyboll. Hur kommer då detta att hänga ihop med temat? Jag tänkte att i SO:n så jobbar vi med religion, och för vissa personer så är religionen deras livsglädje. Det är det enda som får dom att bli riktigt riktigt lycklig. Precis så är det för mig med volleyboll, så därför tänkte jag just göra en volleybollspelare. Den som jag har valt är:

Från början tänkte jag ha denna bilden: 
Men det skulle ha blivit för svårt att såga ut konturerna vid håret, så därför valde jag den andra. 
När jag har sågat ut och fixat klart denna bilden i intarsia, så kommer jag använda den som en dörr på en hylla. Den kommer att se ut så här: 
Detta är dock innuti, så själva dörren är inte med på denna ritning. Måtten är 36.3 cm på höjden och 26.4 centimeter på bredden. Jag kommer sedan använda mig av ett träslag som är 1.5 cm tjockt. Detta träslaget ska jag använda på grund av att Thomas har valt att det är det bästa. Antagligen för att det inte kostar så mycket men ändå är tåligt. 


Här var en snabb skiss som jag gjorde (som dock är på fel håll) med dörren på. De runda prickarna som är där uppe till höger tänkte jag kunde vara hängare där man kan hänga medaljer osv. 


Lektion 1 (onsdag vecka 3): Jag började tänka på vad för bild som jag skulle använda. Det var viktigt att tänka på att bilden inte skulle bli för svår eftersom att man inte kan såga ut så mycket detaljer, men att det även skulle ha med temat att göra. Jag hann inte hitta en bra bild denna lektionen.

Lektion 2 (Tisdag vecka 5): Jag hade tittat hemma och fixat en bild som jag skulle jobba med (en volleybollspelare) men Thomas tyckte att denna var för svår att göra så jag var tvungen att hitta en ny vilket jag gjorde i slutet av lektionen. Nästa gång så ska jag börja med en ritning på hyllan som jag ska göra och kanske även börja göra intercia.

Lektion 3 (Tisdag vecka 7): Denna lektionen började jag göra en ritning på hyllan och bestämma vilken storlek den skulle ha för att bilden skulle få plats osv. Jag skrev även ut bilden jag skulle ha.

Lektion 4 (Tisdag v.9): (vi hade en rätt så lång genomgång så hann ej med så mycket denna lektionen) Jag började leta upp material som jag skulle använda och började såga ut alla delarna.

Lektion 5 (Tisdag v.10): Jag började med att slipa till delarna för att de skulle passa perfekt. Sen började jag limma ihop alla delar.


Lektion 6 (Tisdag v.11): Jag valde vilka fanér jag ville ha. Jag valde ett väldigt ljust, ett ljusbrunt och ett mörkt då jag vill ha kvinnans kropp mörk, hennes bikini ska vara ljusbrun och bakgrunden ska vara ljus. Detta för att jag ville ha en siluett på personen, eftersom jag tycker det ger en mycket häftigare effekt. Som ni ser på bilderna pressade jag ihop fanéren med playwood skivor som jag sedan klämde fast i bänken så hårt som möjligt. Detta gör man för att det blir mycket enklare att såga sen och faneren spricker inte. När jag hade klämt ihop lagrena så tejpade jag så att de skulle sitta fast. I slutet av lektionen så hann jag även klistra på min bild på skivan.






Lektion 7 (Tisdag v.12): När jag visade det som jag gjort den tidigare lektionen för Thomas (lärare) så visade det sig att jag bara hade valt två fanér, och man var tvungen att ha 3. Därför fick jag ta upp all tejp och lägga till ett till fanér och sen tejpa ihop allt igen. Den sista delen av lektionen ritade jag ut var jag skulle göra hål för pluggarna och gjorde sen små hål med en syl. 

Jag har hittills gjort klart min låda och mitt nästa steg är att börja såga ut volleyboll-spelaren. Det kommer antagligen bli rätt så svårt eftersom att håret och fingrarna är väldigt svåra. Men jag ska göra så noggrant som möjligt för att få det så bra som möjligt.


Enligt mig är det "kul" att man använder sig av intersia, då det gör att tavlan/hyllan kan bli en aning modernare. Annars brukar det vara så att man enbart sågar ut en figur och så sätter man fast den på en annan träbit, men nu får man chansen att få en lite "häftigare" effekt med hjälp av de olika faneren. Just sån "siluett" som jag har valt att göra är även mycket populärt inom "fotograferings-modet" (jag gillar att fotografera).
Jag tycker även att det blir en bra kontrast mellan de två faneren som jag använder mig av. 
Det är denna som jag ska använda mig av. 

Först tänkte jag ha denna, men 1. kontrasten mellan faneren blev inte lika fin som den första och jag tycker inte heller att mönstrena passar in lika bra med varandra. 
Den ljusa kommer även att smälta in bra i lådan som jag ha till

Intarsias historia: 
Intarsia kommer från det italienska ordet intarsio, och det var även i Italien som man började använda sig av intarsia. Eller egentligen hade man använt sig av intarsia länge, men det var i italien som man utvecklade tekniken. 
Intarsians "höjdpunkt" i historian var i slutet på 1700-talet när Jean François Œben i Frankrike, David Roentgen i Tyskland och Georg Haupt i Sverige utevklade tekniken ytterligare. Tillgången på faner blev även bättre då. 
 Tack vare att tillgången av exotiska faner blev lättare kunde man matcha resten av inredningen i huset med tavlorna/skulpturerna av intarsia. 

Den senaste "blomstringsperioden" (som det stod på ne.se) av intarsia pågick för knappt 100 år sedan då fransmannen Émile Jacques Ruhlmann började använda det på möbler. Som material använde han bland annat elfenben och fiskskinn. 

I vissa perioder använde man sig inte enbart av träfaner utan man använde även metaller, horn, ben och halvädelstenar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar