måndag 20 januari 2014

Om Ariel Sharon

ARIEL SHARON 


Ariel Sharon föddes den 26 Februari 1928 och har under hela sitt liv levt i Israel. Redan vid 14 års ålder blev han en så kalllad Gerilla soldat och deltog i vissa strider. När Israel 20 år senare blev självständigt ledde han Israels armé. Han har deltagit i väldigt många strider som pågick mellan Israel och Palestina. 
Ariel var dock inte enbart militär utan även politiskt inblandad. 
För folket i Israel var denna man en hjälte, dock höll inte Palestinierna med om detta. Under alla de 65 år som Israel har varit självständigt har Ariel lett armén och inte låtit någonting stå i vägen för landet. Palestina var ett land som verkligen inte fick stå i vägen. Han var t.ex. inblandad i massakern som ägde rum på ett fåtal flyktingläger i Palestina.

Den 4 Januari 2006 drabbas Ariel av en stroke som gjorde att han hamnade i koma. Läkarna var övertygade om att mannen inte skulle överleva de skadorna som han fick, men Ariels söner gav inte upp hoppet om att Ariel skulle överleva. Nästan exakt 8 år senare, den 11 Januari i år orkade inte Ariels kropp kämpa längre, och hans hjärta slutade slå.
Det finns dock olika åsikter om denna man, bara precis efter dödsbeskedet skriver den svenska utrikesminister på twitter:

Det var dock många som inte höll med Carl om denna tweeten då man vet att Ariel var inblandad i massakern mot ett flyktingläger i Palestina år 1982 och andra krig. 

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna man då jag precis har fått reda på vem han var och vad han gjorde. Dock är det som jag hört om honom saker som gjort att jag inte har fått en jättebra bild av han. Det känns som att hans handlingar inte har varit de bästa, och att han hade kunnat lösa konflikter som uppstod mellan Palestina och Israel på annat sätt än krig. Det kan vara enkelt för mig att säga som sitter hemma i min fina villa med familj omkring mig att man inte ska kriga, men jag är nog inte ensam om att tycka att det är något av det värsta som existerar. Man kan handla på så många andra sätt än våld, och invånarna i Palestina och Israel ska inte behöva förlora familjemedlemmar på grund av att andra personer är sura på varandra. 




http://www.ne.se/lang/ariel-sharon
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18115483.ab 
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/israels-hok-och-krigare/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar